Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
  • :
  • :

۱۲ شهریور: تولید اولین هارددیسک جهان و زادروز فریناند پورشه

۱۲ شهریور: تولید اولین هارددیسک جهان و زادروز فریناند پورشه

۶۱ سال پیش در چنین روزی، شرکت IBM اولین دستگاه ذخیره‌سازی را معرفی کرد که می‌توان آن را اولین هارددیسک‌ تاریخ نامید.

۱ سال پیش در چنین روزی (۳ سپتامبر ۱۹۵۶)، واحد ذخیره‌سازی شرکت IBM با نام IBM 350 Disk Storage Unit معرفی شد. این دستگاه را می‌توان اولین نمونه‌ی تجاری از ذخیره‌سازهایی به کمک فناوری دیسک‌ آهنربایی نامید. این فناوری تا به امروز در هارددیسک‌ها استفاده می‌شود.

ابعاد این هارددیسک مدل ۳۵۰ به‌اندازه‌ی ۲ یخچال بود و با وزنی حدود یک تن، توانایی ذخیره‌سازی ۴ تا ۵ مگابایت اطلاعات داشت. ظرفیت ذخیره‌سازی این دستگاه به نوع محاسبه اطلاعات وابسته بود.

هارددیسک ۳۵۰ بخشی از کامپیوتر IBM RAMAC 305 بود که ۹ روز بعد و در ۱۳ سپتامبر به‌صورت رسمی معرفی شد. این کامپیوتر و واحد ذخیره‌سازی آن به‌عنوان جایگزینی برای سیستم کارت پانچ قدیمی طراحی شدند. کارت پانچ تا آن روز به‌عنوان فناوری ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شد.

از دیگر اتفاقات مهم تاریخ ۳ سپتامبر، می‌توان به زادروز فردیناند پورشه، مهندس مشهور خودروسازی قرن بیستم اشاره کرد. فردیناند پورشه، علاوه بر تأسیس شرکت خودروسازی پورشه، مخترع برخی از جذاب‌ترین محصولات صنعت خودروسازی و طراح بسیاری از خودروهای تاریخ‌ساز بوده است. او در سال ۱۸۹۸ اولین موتور هیبریدی را معرفی کرد که با گاز و انرژی الکتریکی کار می‌کرد. علاوه بر آن، او طراح خودروی تاریخی مرسدس بنز SSK بود. او در سال ۱۹۳۱ شرکت خودروسازی پورشه را تأسیس کرد. هدف اولیه‌ی او از تأسیس این شرکت، ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای برای طراحی و مهندسی بدنه‌، شاسی و موتور خودروها بود. این شرکت در ابتدا هیچ خودرویی با برند پورشه تولید نمی‌کرد.

فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۴ قرارداد ساخت خودرویی برای کشور آلمان امضا کرد. این خودرو به دستور هیتلر طراحی می‌شد و نام «خودروی مردمی» که در زبان آلمانی volkswagen گفته می‌شود، برای آن انتخاب شد. اولین محصول پورشه در این بخش، فولکس واگن معروف بیتلز بود.

دیگر رویدادهای مهم ۱۲ شهریور (۳ سپتامبر)

  • ۱۹۳۰ – ساخت اولین موتور آزمایشی الکتریکی به کمک گروهی از مهندسین شامل توماس ادیسون
  • ۱۹۷۶ – فرود فضاپیمای وایکینگ ۲ روی کره‌ی مریخ و ضبط تصاویری باکیفیت از این سیاره. مأموریت وایکینگ ۲ بررسی و اندازه‌گیری شاخص‌های مهم اتمسفر و سطح سیاره و تلاش برای پیدا کردن نشانه‌هایی از حیات بود.
  • ۱۹۹۳ – ثبت نام تجاری «I phone» به نام شرکت Infogear. این شرکت نام تجاری iPhone را نیز به نام خود ثبت کرد و بعدها توسط شرکت سیسکو خریداری شد. سپس شرکت سیسکو برای اهدای امتیاز این نام تجاری با اپل وارد مذاکره شد.
  • ۲۰۱۳ – نوکیا اعلام کرد که دستگاه‌ها و بخش‌های خدماتی زیرشاخه‌ی گوشی‌ موبایل خود را به مبلغ ۷.۲ میلیارد دلار به مایکروسافت می‌فروشد.

منبع: زومیت




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *