چکیده
در این پژوهش، متخصصان فناوری اطلاعات و مدیران بازاریابی الکترونیکی در کشور ایران بهمنظور بررسی دیدگاههای آنها در خصوص اهمیت عوامل تأثیرگذار بر ایجاد اعتماد در مصرفکنندگان اینترنتی مورد نظرسنجی قرار گرفتهاند. اولویتبندی فاکتورها توسط متخصصان فناوری اطلاعات انجام شده که حداقل دارای یک مقاله علمی پژوهشی یا یک طرح پژوهشی (حداقل همکار اصلی) یا یک کتاب هستند. در این راستا، مدلی برای نشان دادن عوامل و متغیرهای مهم تأثیرگذار بر ایجاد اعتماد در اینترنت، ارایه شده است و با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) این عوامل و شاخصهای تشکیل دهندهی هر یک از آنها رتبهبندی شدهاند.
بر اساس نتایج انجام تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در محیط اینترنت بر اساس میزان اهمیت بهترتیب عبارتند از: عوامل مربوط به تکنولوژی، وجود شرایط شکلگیری اعتماد نهادی، کیفیت بالای اطلاعات، کیفیت بالای انجام مبادلهی الکترونیکی، ویژگیهای رفتاری خریداران اینترنتی و در نهایت، قابلیتهای شرکت عرضه کنندهی محصولات یا خدمات از طریق اینترنت.
نویسندگان : مهدی ابزری , حسن قربانی , سامان خواجهزاده , المیرا مکینیان
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
رتبهبندی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) مقاله ۱، دوره ۳، شماره ۷، تابستان ۱۳۹۰، صفحه ۱-۱۸
۱۳۹۴-۰۶-۲۸معماری فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیشناسایی بسترهای بهکارگیری بازاریابی الکترونیکی در بنگاههای ایران از دیدگاه خبرگان
مطلب بعدیارزیابی سطح بلوغ تعاملپذیری سازمانی مؤسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران