Search
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • :
  • :

تعیین و اولویت‌بندی معیارهای مؤثر بر اثربخشی مدیریت دانش در سازمان‎های تحقیقاتی ایران با رویکرد تطبیقی (فازی و قطعی)

تعیین و اولویت‌بندی معیارهای مؤثر بر اثربخشی مدیریت دانش در سازمان‎های تحقیقاتی ایران با رویکرد تطبیقی (فازی و قطعی)

چکیده
چیزی را که نتوانیم کنترل کنیم، نمی‎توانیم مدیریت نماییم و نیز چیزی را که نتوانیم اندازه‎گیری کنیم، نمی‌توانیم کنترل نماییم، از این‎رو تعیین مدلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش امری مهم و حیاتی است.هدف این پژوهش توسعه وگسترش مدلی به‎منظور ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و دریافت نظرهای متخصصان از طریق مصاحبه‌های عمیق و بررسی آن‎ها، سنجه‌های تأثیرگذار بر اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی استخراج شدند. در پژوهش حاضر داده‌ها بر اساس فرآیند تحلیل سلسله‎مراتبی توسعه یافته فازی به‎عنوان یک فرآیند تصمیم‌گیری چند شاخصه تحلیل شده‌اند. در مجموع ۳۴ زیر معیار در قالب ۶ معیار اصلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی تعیین شدند. نتایج تجزیه و تحلیل‎ها بیانگر این مطلب است که معیار “منابع انسانی” با کسب رتبه اول، بیشترین اهمیت را در ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در سازمان‌های پژوهشی دارد. در پایان از مدل مذکور برای ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در ۹ مرکز پژوهشی ایران استفاده شد.
نویسندگان: بیژن نهاوندی ,رضا فرهی, سید علیرضا کزازی, نوید جعفری نژاد
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *