Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۹
  • :
  • :

بررسی روش‌های محقق سازی سرویس‌های نرم‌افزاری

بررسی روش‌های محقق سازی سرویس‌های نرم‌افزاری

چکیده

تاکنون فعالیتهای تحقیقاتی و کاربردی زیادی جهت ارائه فناوری ها محصولات و استانداردهای محاسبات مبتنی بر سرویس انجام شده است ولی کارهای گزارش شده بسیار محدودی در زمینه تحلیل و طراحی سرویس ها موجود است که همین کارهای محدود نیز در بر گیرنده مشکلاتی هستند . شیوه های ارائه شده جهت تحلیل سرویس ها به صورت خودکار نبوده و تحلیلگر میبایست آن را شخصا به انجام برساند همچنین این روش ها از تکامل مدل پشتیبانی نکرده و ارائه راه حل های بهینه وابسته به میزان مهارت تحلیلگر در استفاده از این شیوه هااست . در چرخه حیات مدلسازی سرویس سه فاز اصلی وجود دارند که عبارتند از : ۱) شناسایی سرویس ها ۲) مشخصه سازی سرویس ها ۳) محقق سازی سرویس ها .
هدف از این گزارش بررسی روش های موجود در زمینه فاز سوم یعنی محقق سازی سرویس هاست . تا پس از بررسی روش های موجود بتوان به راه حلیخودکار در زمینه محقق سازی مدل سرویس رسید .
مهمترین ورودی های این فاز مدل سرویس و مستندات مربوط به معماری هستند و خروجی آن مدل طراحی است و به دلیل این که مدل طراحی تنها یک گام تا پیاده ساری سرویس ها فاصله دارد این فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است . همچنین این فاز تا کنون به طور خودکار انجام نشده است .
برای خودکار سازی این فاز پس از بررسی کارهای مرتبط مدل مطلوب خود را برای محقق سازی سرویس ها معرفی می کنیم . این مدل شامل دو فاز توصیف و شناسایی مولفه ها و گرفتن تصمیمات محقق سازی است . در فاز توصیف و شناسایی مولفه ها از روی سرویس های شناسایی شده در مرحله مشخصه سازی سرویس ها مولفه های با اتصال سست و چسبندگی بالا را شناسایی می کنیم و در فاز گرفتن تصمیماتع محقق سازی به گرفتن تصمیمات معماری و چگونگی محقق سازی سرویس ها میپردازیم به گونه ای که تا حد امکان ویژگی هایی مانند امنیت دسترس پذیری کارایی و … در سرویس ها حذف شود .

 

نویسنده : مهشید مربوطی
منبع :دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی کمیته فنی معماری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *