چکیده
تعاملپذیری توانایی سیستمهای مختلف برای فهم یکدیگر و یا عملیات با یکدیگر است. در تعاملپذیری، سازمانها و واحدها در سطوح مختلف میتوانند با هم همکاری نمایند تا خدمات خود را به بهترین نحو به کاربران ارایه دهند. برای آنکه سازمانها (واحدها) بتوانند با هم تعامل داشته باشند، ابتدا لازم است تا سطح تعاملپذیری در سازمان (واحدها) شناسایی شود تا با درک صحیح از وضعیت تعاملپذیری برای دستیابی به سطوح بالاتر و نیز افزایش کارایی عملیاتی در تبادل داده در سازمان تلاش شود. در این مقاله، مدلهای بلوغ تعاملپذیری بررسی شده و مدل بلوغ تعاملپذیری سازمانی که توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵ ارایه شده، برای تعیین اندازهگیری سطح بلوغ انتخاب شده است. در این پژوهش که توصیفی از نوع پیمایشی است. پرسشنامهی طراحیشده در یک سازمان بزرگ اطلاعاتی و ارتباطی که از چهار واحد فناوری اطلاعات، امنیت، فناوری ارتباطات و مطالعات راهبردی تشکیل شده است توزیع و در پنج سطح مورد آزمون قرار گرفت و نتایج حاصل، تجزیه و تحلیل و سطح بلوغ تعاملپذیری برای هر واحد سازمان مشخص شد و برای ارتقا به سطوح بالاتر راهکارهای مناسب پیشنهاد شده است.
نویسندگان: منیژه حقیقی نسب , سامیه خسروی
جهت دریافت فایل pdf کامل مقاله اینجا کلیک فرمائید.
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات