Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۶
  • :
  • :

جذب سرمایه‎گذاران خارجی نیازمند افزایش دانش شرکت‎های ICT داخلی است

جذب سرمایه‎گذاران خارجی نیازمند افزایش دانش شرکت‎های ICT داخلی است

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران در تازه‎ترین نشست با اعضای کمیسیون بر اهمیت ارتقای سطح امنیت و استانداردهای لازم برای جذب سرمایه‎گذاری خارجی در این حوزه تاکید کرد.
اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با هدف بررسی و معرفی فرصت‎های سرمایه‎گذاری و آینده صنعت نرم‎افزار گردهم آمدند و لازمه‏ های توسعه بازار رقابتی در این بخش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
به باور فعالان حوزه فناوری اطلاعات نمی‎توان فرصت‎های سرمایه گذاری را بدون توجه به چالش‏ها و کمبودهای موجود بررسی کرد و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
از سوی دیگر در این نشست حضور فعالانه دولت درحوزه فناوری اطلاعات انتقادات شدیدی را در پی داشت.
محمدرضا طلایی، رییس این کمیسیون با تایید نظرات مطرح شده در رابطه با دخالت‎های بیش از اندازه دولت در بخش‎های مختلف اقتصاد، گفت: این روزها دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی به شدت در پی یافتن مسیرهای جایگزین و جبران کسری بودجه خود است.
از سویی طبق برنامه ششم توسعه باید به طور سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی را تجربه کند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: برای رشد سالیانه ۸ درصدی اقتصاد به ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه‎گذاری نیاز داریم که باید به صورت سالانه اتفاق افتد. از طرف دیگر درآمد دولت به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. سوال اینجاست که چگونه می‎توانیم این میزان کسری را جبران
کنیم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران جذب سرمایه‎های خارجی را راه‎حلی دانست که از سوی برخی مطرح می‎شود، هرچند بر اساس اظهارات طلایی این دیدگاه مخالفانی هم دارد؛ عده‎ای معتقدند تا زمانی که در داخل نتوانیم مراحل رشد و توسعه را طی کرده و امکان رقابت با شرکت‎های خارجی را نداشته باشیم نباید به جذب سرمایه‎گذاران خارجی فکر کنیم.
وی اضافه کرد: در این بین گروه سومی هم هستند که می‎گویند همین الان هم بازار ایران در تسخیر محصولات خارجی هست. برای مثال بالغ بر ۳۵ میلیون گوشی تلفن همراه با برندهای مختلف و مطرح جهان به طور غیررسمی وارد کشور می شود.
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران در ادامه در خصوص ابهامات موجود در بازار، گفت: برگزاری جلساتی از این دست که به تجزیه و تحلیل مسایل بپردازد، امری ضروری است. بدین ترتیب در پی آن هستیم که همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری خارجی و کسب وکار فاوا در ایران را در مرداد ماه برگزار کنیم.
خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه طبق پیش‎بینی‎های صورت گرفته تا سال ۲۰۴۵ میلادی سهم خدمات در اشتغال بالغ بر ۹۳ درصد، سهم کشاورزی ۳ درصد و سهم صنعت ۴ درصد خواهد بود، گفت: در حال حاضر سهم ایران از بازار جهانی در این حوزه ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‎شود که نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز
است.
این مقام مسوول ادامه داد: توسعه بخش فناوری اطلاعات در ایران با توسعه سایر بخش‎ها هماهنگ نیست. از طرف دیگر فرهنگ بهره‎گیری از اینترنت نیز در کشور مورد توجه قرار نگرفته و نسبت به سواد رسانه‎ای بی‎توجهی شده است.
کشور برای استفاده از اینترنت به سواد رسانه‎ای نیاز دارد که متاسفانه از آن غافل مانده‎ایم؛ درحال حاضر ۱۲ جلد کتاب با موضوع رژیم اطلاعاتی از سوی یونسکو به چاپ رسیده است.

منبع: فناوران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *