چکیده
با توجه به تغییر و تحولات سریع فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، کارآفرینان و مدیران مخاطرهجو به شناخت و تغییر مداوم مدل کسبوکار سازمان خود نیاز دارند که پیشنیاز آن شناخت مؤلفههای مدل کسبوکار است. از اینرو در این مقاله از راهبردهای پژوهشی تحلیل محتوا و پیمایشی و نیز آزمونهای آماری آنتروپی شانون، توزیع دوجملهای و فریدمن استفاده شد تا مجموعۀ کامل و پذیرفتهشدهای از مؤلفههای مدلهای کسبوکار تبیین شود، بهشکلی که نخست دانش جدیدی به این حوزه افزوده شود و دوم اینکه مدیران سازمانها بهواسطۀ مؤلفههای پیشنهادی بتوانند از سازمان خود درک بهتری بهدست آورند و امکان ارزیابی و تغییر مدل کسبوکارشان فراهم شود. براساس نتایج بهدستآمده، مدل درآمدی، مدل ارزش و مدل فعالیتها سه مؤلفۀ اصلی از ۱۵ مؤلفۀ شناساییشده برای مدلهای کسبوکار الکترونیکی هستند. از این رو توجه به آنها در ارزیابی و تغییر مدل کسبوکار الزامی است.
نویسنده: ایوب محمدی
جهت دریافت فایل pdf کامل مقاله اینجا کلیک فرمائید.
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات