Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۷
  • :
  • :

پروژه IBM برای پیش‌بینی حملات سایبری توسط واتسون

پروژه IBM برای پیش‌بینی حملات سایبری توسط واتسون

علی قربانی : هرچه اطلاعات واتسون بیشتر باشد، پیشگویی بهتری را هم ارائه خواهد داد

شرکت IBM پروژه جدیدی را در دستور کار قرارداده که بر اساس آن سیستم رایانه‌ای واتسون می‌تواند نحوه تشخیص جرائم سایبری را با توجه به اطلاعات دریافتی فرا بگیرد. در این پروژه، IBM از هشت دانشگاه برتر حوزه امنیت سایبری از جمله سه دانشگاه کانادایی درخواست همکاری کرده است.

واتسون (سیستم رایانه‌ای پرسش و پاسخ شرکت IBM)، در ابتدا به‌منظور رقابت با نمایش تلویزیونی Jeopardy راه‌اندازی شد اما در حال حاضر از تکنولوژی آن در پروژه‌های مختلف ویژه حل مشکلات موجو در حوزه اطلاعات استفاده می‌شود.

در جدیدترین مورد استفاده، IBM از تکنولوژی واتسون در قالب سرویس ابری ویژه بهبود امنیت سایبری استفاده کرده تا این سیستم بتواند در طول سال آینده آموزش‌های لازم برای بررسی تهدیدات سایبری را فراگیرد.

Caleb Barlow مدیر ارشد بخش امنیتی IBM معتقد است روز به روز بر پیچیدگی و دشواری نحوه تعامل کارکنان بخش امنیت شرکت‌ها با تعداد روزافزون تهدیدات سایبری افزوده می‌شود.

او در این خصوص می‌گوید:

“هر شرکت به‌طور متوسط، روزانه با چیزی نزدیک به ۲۰۰ هزار رویداد سایبری سروکار دارد و همین باعث شده نیروهای انسانی به‌تنهایی امکان بررسی چنین حجمی از اطلاعات را نداشته باشند. این مورد را در کنار کمبود نیروی ماهر در حوزه امنیت سایبری قراردهید (تا سال ۲۰۲۰ میلادی چیزی در حدود ۱.۵ میلیون فرصت شغلی در این حوزه وجود خواهد داشت) تا متوجه ابعاد مشکل شوید. حتی در صورتی که بتوانیم نیروی لازم برای فرصت‌های شغلی موجود را تامین کنیم، بررسی حجم روز‌افزون داده‌های اینترنتی چندان ساده نخواهد بود.”

بارلو معتقد است متخصصان سایبری در حال حاضر فعالیت زیادی در جهت بررسی خطرات موجود در فضای وب انجام می‌دهند اما در حال حاضر اغلب فعالیت‌های آن‌ها در قالب فرم‌ها و گزارش‌هایی مملو از اعداد مختلف که خواندن و به‌حافظه سپردن آن‌ها چندان ساده نیست انتشار می‌یابد. دقیقا اینجاست که واتسون شرکت IBM وارد عمل خواهد شد.

دانشجویان هشت دانشگاه از جمله New Brunswick، دانشگاه اوتاوا و واترلو، اطلاعات را در چارچوبی قابل فهم برای رایانه آماده کرده تا سیستم واتسون امکان بررسی خطرات سایبری را داشته باشد.

علی قربانی رئیس دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه New Brunswick در این خصوص می‌گوید:

“هرچه اطلاعات واتسون بیشتر باشد، پیشگویی بهتری را هم ارائه خواهد داد. دانشجویان ما با شرکت در این پروژه در واقع دنیای واقعی پروژه‌های سایبری را در شرکتی مطرح و جهانی تجربه خواهند کرد. این امر نه‌تنها اطلاعات آن‌ها را افزایش خواهد داد بلکه ارتباطی پایدار برای همکاری‌های بعدی با IBM و حتی فرصت‌های شغلی با امکان تحقیق و توسعه هر چه بیشتر را پیش روی آن‌ها قرار خواهد داد.”

آن‌طور که از شواهد امر پیداست، دانشجویان به‌طور ماهیانه چیزی در حدود ۱۵۰۰۰ مستند مربوط به امنیت سایبری را وارد سیستم رایانه‌ای واتسون خواهند کرد. این پروژه از پاییز پیش رو آغاز خواهد شد.

IBM امیدوار است سیستم رایانه‌ای واتسون نه‌تنها به قابلیت ارائه هشدار در خصوص حملات سایبری احتمالی تجهیز شود بلکه بتواند هشدارهای مرتبط را بدون فوت وقت و سریعا پیش روی مخاطبان مشخص شده قراردهد.

بارلو عنوان کرده IBM از سال گذشته دسترسی به “پایگاه اطلاعاتی خطرات سایبری” خود را آزاد اعلام کرده و فراخوانی هم برای توسعه برنامه‌های سازگار با نرم‌افزار QRadar انتشار یافته است. نرم‌افزار QRadar توسط آزمایشگاه‌های Q1 در دانشگاه New Brunswick توسعه یافته و چیزی در حدود چهارسال پیش توسط IBM خریداری شده است.

بارلو معتقد است با انتشار اطلاعات مورد نیاز کارکنان بخش امنیتی شرکت‌های مختلف در سراسر جهان، امکان مدیریت هرچه بهتر خطرات سایبری فراهم خواهد شد. بارلو در خصوص تاثیرات مثبت مالی این پروژه نیز اینچنین می‌گوید:

” ما شرایط را برای مجرمان سایبری نامساعد خواهیم کرد زیرا به هیچ وجه منطقی نیست چیزی در حدود ۱۰۰ هزار دلار و یا حتی بیشتر برای مقابله با حملات سایبری که می‌توانیم چند دقیقه پیش از وقوع، کلیه کارکنان بخش امنیتی شرکت‌ها را از آن باخبر سازیم، هزینه شود.”

منبع: آی تی ایران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *