چکیده مقاله:
با توجه به افزایش کاربرد شبکههای اجتماعی در زمینههای گوناگون از جمله آموزش، امروزه مدیریت آن به یک مبحث راهبردی تبدیل شده است. معماری سازمانی، با توصیفی کلنگر و جامع از کارکردهای فنّاوری اطلاعات در سازمانها سعی میکند که پیچیدگی استفاده از انواع فنّاوریها را کاهش داده و موجب بازدهی بیشتر آنها در راستای نیل بهاهداف سازمانی شود. از آنجا که بهکارگیری شبکههای اجتماعی در آموزش در اکثر کشورهای جهان هنوز مراحل مقدماتی خود را سپری میکند، بنابراین چارچوب و مدل استانداردی برای این منظور وجود ندارد. در این مقاله سعی شده است که با ارائه چارچوب معماری مناسب، زمینه استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش عالی ایران فراهم شود. بدین منظور در این مقاله ابتدا مفهوم شبکههای اجتماعی و کاربردهای آن در محیط آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با تبیین مفهوم معماری سازمانی و چارچوب معماری اطلاعاتی، چارچوب زکمن بهعنوان ابزار اصلی تحقیق برگزیده شده و آنگاه با استفاده از ابزار پرسشنامه عناصر سطر و ستون ماتریس « چارچوب معماری تحقق شبکههای اجتماعی در آموزش عالی» از دید متخصصان شناسایی شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهندۀ مهمترین دلایل استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش عالی (راهبرد)، مهمترین نقش آفرینان این حوزه (انسان)، مهمترین زیرساختهای مورد نیاز برای تحقق شبکۀ اجتماعی آموزش (زیرساخت)، مهمترین دادهها و اطلاعات مورد نیاز در این محیط (داده)و نیز مهمترین فرایندهای مورد نیاز برای تحقق شبکه اجتماعی آموزش در ایران (فرایند)است. نکته مهم در این مقاله آن است که طراحی چارچوب و شناسایی براساس اقتضائات بومی ایران است و با توجه به اینکه نظام آموزشی ایران در ابتدای راه استفاده از این فنّاوری است میتواند چارچوبی مناسبی را برای استفاده بهینه از این افزار بهدست دهد.
نویسندگان: دکتر غلامعلی منتظر ، دانشجو مهرابعلی گلشنی روستا.
منبع :نشریه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران