معمولا زمانی که یک شرکت خصوصی تصمیم میگیرد که به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود (شرکت سهامی عام شرکتی است که سرمایه آن از طریق فروش سهام به غیر مؤسسان یعنی مردم تامین میشود)، سهام خود را برای اولین بار اصطلاح در بورس عرضه میکنند که به این عملکرد IPO گفته میشود. اما اسپاتیفای برای تبدیل شدن به یک شرکت عمومی، ایده متفاوتی دارد. طبق گزارش وال استریت ژورنال، این برنامه پخش موسیقی، تصمیم دارد به صورت مستقیم سهام خود را عرضه کند که به این روش “Direct Listing” میگویند.
اما Direct Listing چیست؟ کتلین اسمیث، مدیر بانک روسی Renaissance Capital در اینباره توضیح میدهد:”این روش درست مانند باز کردن یک مغازه و انتظار برای ورود مشتریان است. این روش، تشریفات روش IPO را ندارد و در حقیقت مانند تقابل یک رویکرد غیر رسمی در مقابل رویکرد اداری است. قیمت سهام در این حالت بر اساس عرضه و تقاضا ارائه میشود و سود کمتری برای شرکت در پی دارد”.
شرکتهای خصوصی معمولا به ندرت از این شیوه استفاده میکنند و با وجود اینکه این شیوه، دردسرهای کمتری دارد، بسیار ریسکی و پرخطر است. دنبال نکردن شیوههای استاندارد فروش سهام در وال استریت، کار شرکتها را سخت تر میکند و آنها باید برای قانع کردن سهام داران تلاش بیشتری کنند. این تصمیم اسپاتیفای، حاشیههای زیادی در دنیای تکنولوژیک در پی داشته است.
منبع: آی تی ایران