بر اساس اعلام رگولاتوری اپراتور باید قبل از شروع ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی، از طریق یک پیامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال کند و درصورت تائید مشترک آن را فعال کند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اعلام کرد: براساس مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از سوی اپراتورها تائید مشترک برای فعالسازی الزامی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاعرسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات در دستهبندی خدمات ارزش افزوده پیامکی قرار میگیرند، افزود: اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال کند و درصورت تائید مشترک آن را فعال کند.
وی گفت: در اجرای مصوبه ۱۴۷ کمیسیون، حوزه نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در مورد نحوه عضویت مشترکان تلفن همراه در سرویسهای خدمات مبتنی بر محتوا حساسیت ویژهای دارد و درصورت مشاهده هرگونه عضویت ناخواسته مشترکان در اینگونه سرویسها پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
فلاح درباره نا آگاهی مشترکان از عضویت در این خدمات اظهار کرد: برخی پیامکهای دعوت به عضویت در سرویسها با متنهای فریبنده و جذاب مانند شرکت در قرعهکشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان و … ارسال میشود که در دورههای گذشته در این پیامکها هیچ اشارهای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مشترکان به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدهاند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر نحوه ارسال پیامکهای مربوط به خدمات به گونهای است که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج میشود گفت: در برخی برنامههای رادیوئی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سایتهای اینترنتی و سایر رسانهها با تبلیغات کاذب و گمراهکننده مشترکین را به ارسال کد عضویت به سرشمارههای مورد نظر تشویق میکنند که ممکن است از آن برای عضویت ناخواسته مشترکان استفاده شود.
فلاح تصریح کرد: مشترکان تلفن همراه درصورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.195.ir یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شکایت خود را ثبت کنند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام شود.
منبع: آی تی ایران