هفته پیش روزهای پرتبوتابی برای علاقهمندان به دنیای تکنولوژی بود. نمایشگاه CES 2017 در لاسوگاس مانند هر سال میزبان تولیدکنندگان مطرح دنیای فناوری و همچنین بازدیدکنندگان و دوستداران این حوزه بود. هر سال نمایشگاههایی از این دست برگزار میشوند که هم تولیدکنندگان محصولات و نوآوریهای خود را ارائه کنند و هم مخاطبان از دیدن آنها لذت ببرند. اغلب این نمایشگاهها سالهاست که به فعالیت خود مشغولند و هر سال نیز بر کیفیت و چگونگی برگزاری مراسم خود میافزایند. در این میان هستند نمایشگاههایی هم که نتوانستند موفق عمل کنند یا به تعطیلی کشیده شدند یا کج دار و مریز پیش میروند و هر سال نیز از مخاطبانشان کاسته میشود. ولی آنچه در این گزارش قرار است به آن بپردازیم نمایشگاههایی هستند که توانستهاند در طول سالها بر محبوبیت و ارزش و اعتبار خود بیفزایند و هر سال نیز مخاطبانشان بیش از پیش میشود. در کشور ما نیز مسوولان مدتی است در تلاش برای برپایی نمایشگاهی با محتوای علوم کامپیوتر و تجارت الکترونیک هستند و در قالب نمایشگاه الکامپ سعی در رشد و پیشرفت در این حوزه دارند. با این حال الکامپ تاکنون نتوانسته توجه تولیدکنندگان و بهتبع بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. ناهماهنگی مسوولان برگزاری و نبود برنامه منظم و مدون در نحوه برگزاری و تخصیص سالنها و غرفهها از مهمترین علل این مشکل است که البته نباید از نقش پررنگ و تاثیرگذار تحریمها هم در این میان غافل شویم. درنهایت اینکه این نمایشگاه تاکنون نهتنها نتوانسته خود را در میان نمایشگاههای بینالمللی جای دهد، در خود کشور هم محبوبیت چندانی کسب نکرده است. در ادامه به معرفی برترین نمونههای نمایشگاههای بینالمللی میپردازیم که سالهاست به فعالیت در این حوزه مشغولند و با وجود افتوخیزهایی که هرازگاهی به سراغشان آمده همچنان شهرت و محبوبیت روزافزون کسب کردهاند.
CES
نمایشگاه بینالمللی CES عبارت کوتاهشده Consumer Electronics Show به معنای نمایشگاه الکترونیک مصرفی است. این نمایشگاه هفتم ژانویه هر سال در لاسوگاس برگزار میشود و میزبان شرکتکنندههای فراوانی از نقاط مختلف دنیا است. CES برای اولین بار از بیستوچهارم تا بیستوهشتم ژوئن ۱۹۶۷ در نیویورک برگزار شد که میزبان ۱۴ کمپانی بود. دوره بعد این نمایشگاه دو سال بعد در همان نیویورک برگزار شد. این نمایشگاه بیشتر به حوزه تلویزیون و رادیو اختصاص داشت. در سال ۱۹۷۱ این نمایشگاه به شیکاگو منتقل شد و تمرکز آن بر تجهیزات صوتی بود. در آن سال تعداد کمپانیهای شرکتکننده به عدد ۲۷۵ رسیده بود و در سال بعد از آن نیز به عدد ۳۰۰ رسید. به همین ترتیب میزان بازدیدکنندگان نیز با افزایش درخور توجهی همراه بود، بهصورتی که در اولین دوره حدود ۲۰ هزار نفر بازدیدکننده از این نمایشگاه وجود داشت و این میزان در سال ۱۹۷۲ دوبرابر شد.
تا اینکه در سال ۱۹۷۷ تعداد بازدیدکنندگان به ۵۰ هزار نفر و تعداد کمپانیها نیز به عدد ۷۰۰ رسید. سال ۱۹۷۸ اولین سالی بود که نمایشگاه در لاسوگاس برگزار شد. از این سال تا ۱۹۹۴ نمایشگاه CES هر سال دوبار بهصورت تابستانه و زمستانه برگزار میشد تا اینکه بهمرور نمایشگاه تابستانه محبوبیت خود را از دست داد و لغو شد. از ۱۹۹۴ به بعد فقط همان نمایشگاه زمستانه برگزار شده است که تا هنوز هم ادامه دارد. در حال حاضر هر سال بیش از ۳۵۰۰ کمپانی از حدود ۱۴۰ کشور در این نمایشگاه شرکت میکنند و به معرفی محصولات و طراحیهای جدید خود میپردازند. در CES امسال نیز اغلب شرکتهای مطرح در حوزه تکنولوژی حضور داشتند و حتی برخی از آنها مانند الجی و سونی و سامسونگ به رسم هر سال پیش از افتتاحیه کار خود را آغاز کردند و با برگزاری نشستها و جلسات مطبوعاتی به معرفی محصولات خود پرداختند. از محصولات جالب توجهی که در این نمایشگاه عرضه شد میتوان به خودروی فارادی که پرشتابترین خودروی دنیا است، انواع روباتها، پهپادهای گوناگون، تجهیزات متنوع برای خانههای هوشمند و لپتاپها و دیوایسهای مختلف اشاره کرد.
IFA
نمایشگاه ایفا نیز یکی از بزرگترین و باقدمتترین نمایشگاههای تکنولوژی است که در هفته نخست سپتامبر هرسال در برلین برگزار میشود. IFA مخفف Internationale Funkausstellung Berlin به معنای نمایشگاه بینالمللی رادیو برلین است. ایفا برای اولین بار در سال ۱۹۲۴ در برلین افتتاح شد و تاکنون نیز به قوت خود باقی است. البته بین سالهای ۱۹۳۹ تا ۲۰۰۵ هر دوسال یک بار برگزار میشد که پس از آن به روال پیشین خود بازگشت. این نمایشگاه حالا یکی از محبوبترین و مشهورترین نمایشگاههای لوازم الکتریکی و خانگی به شمار میرود که هرسال کمپانیهای برتر دنیا در این مکان گرد هم میآیند تا از بهروزترین محصولاتشان رونمایی کنند و طبیعتا افراد زیادی هم مشتاق حضور در این نمایشگاه و دیدن آخرین دستاوردهای محبوبترین کمپانیها هستند. ایفا همواره مکانی بوده برای عرضه اولینها و به همین سبب بهمرور توجه مخاطبان را به خود جلب کرد.
به همین ترتیب کمپانیها هم برای شرکت در این نمایشگاه ترغیب شدهاند تا نوآوریهایشان را در چنین مکانی معرفی کنند که مخاطب بسیاری دارد و رسانههای مختلف هم از اقصی نقاط دنیا در حال پوشش اخبار مربوط به آن هستند. در نمایشگاه سال گذشته میلادی که شهریور ۹۵ برگزار شد انواع لپتاپها و تلفنهای هوشمند رونمایی شدند. از جمله یوگابوک که تبلت جالب توجه کمپانی لنوو است. نکته چشمگیر این تبلت هیبریدی این است که کیبورد مکانیکی ندارد و درصورت نیاز به کیبورد بهصورت نرمافزاری نمایش داده میشود. همچنین ایفا همواره مکان مناسبی برای تولیدکنندگان تلفن همراه است که اغلب آنها رونمایی از محصولات جدید خود را به این نمایشگاه موکول میکنند. موبایلهایی که در آخرین نمایشگاه ایفا رونمایی شدند به این ترتیب است: سونی اکسپریا XZ، موتو زد پلی و اچتیسی A9s.
CeBIT
این نمایشگاه نیز به آلمان اختصاص دارد. سبیت را میتوان به جرات یکی از بزرگترین نمایشگاههای کامپیوتر دنیا دانست که هر سال در هانوفر برگزار میشود. واژه CeBIT از کلمات آلمانی Centrum für Büroautomation, Informationstechnologie und Telekommunikation گرفته شده که به معنای مرکز اتوماسیون اداری و فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور است. این نمایشگاه از سال ۱۹۷۰ در آلمان آغاز به کار کرد و از سال ۱۹۹۹ برگزارکنندگان آن تصمیم گرفتند در نقاط مختلف دنیا هم سبیت را برگزار کنند؛ سبیت آسیا، چین، شانگهای؛ سبیت استرالیا، سیدنی و سبیت ترکیه، استانبول. در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ هم سبیت آمریکا برگزار شد که از ۲۰۰۵ به بعد برپایی آن متوقف شد. با همه اینها، سبیتی که ما همه میشناسیمش و شهرت جهانی کسب کرده همان سبیت هانوفر آلمان است که هرسال میزبان شمار زیادی از فعالان حوزه علوم کامپیوتر، ارتباطات و مخابرات است و بازدیدکنندگان بیشماری هم برای دیدن محصولات و نوآوریهای آنها حضور مییابند.
سبیت که هرسال در ماه مارس برگزار میشود بهمرور به رشد جالب توجهی دست یافته و اهمیت آن امروز به حدی رسیده که صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل، نیز در سبیت ۲۰۱۶ شرکت کرد. این نمایشگاه پذیرای بیش از ۳۰۰ هزار بازدیدکننده بود و هدف اصلی آن چگونگی توسعه دیجیتالی اقتصاد و تمرکز بر تجارتهای کوچک بود. شعار سبیت ۲۰۱۶ این بود: آینده از کسی است که دیجیتالی باشد. این نمایشگاه شامل بخشهای مختلفی بود اعم از تجارت و بانکداری، ارتباطات و شبکهها، دیتاسنتر، اینترنت اشیا، بازاریابی و فروش و امنیت.
MWC
همه علاقهمندان به حوزه موبایل حتما نام کنگره جهانی موبایل را شنیدهاند. این کنگره که به MWC مشهور است هرسال در بارسلونای اسپانیا برگزار میشود. MWC مخفف عبارات Mobile World Congress است و همانطور که از نامش برمیآید نمایشگاهی برای تولیدکنندگان تلفن همراه، اپراتورهای ارتباطات و سازندگان نرمافزار و فروشندگان است. کنگره جهانی موبایل نخستین بار در فوریه ۲۰۰۹ در بارسلونا برگزار شد و تا سال ۲۰۱۴ هر سال میزبان شمار انبوهی از مدیران برجسته اپراتورهای تلفن همراه، تولیدکنندگان دستگاههای هوشمند، فروشندگان و صاحبان محتوا از سرتاسر دنیا بود. در سال ۲۰۰۵ تاریخ این نمایشگاه تغییر کرد و در هفته نخست مارس برپا شد.
در سال ۲۰۱۴ این کنگره تمرکز خود را بر حفظ محیط زیست گذاشت و گواهینامهای بهعنوان پیشرو در زمینه حفاظت از محیط زیست صادر کرد. از جمله طرحهایی که در این کنگره اجرا شدند میتوان به شارژ خورشیدی، کاهش اتلاف مواد چاپی، استفاده دوباره و بازیافت مواد در محل برگزاری و استفاده از علامتهای دیجیتالی و ابزارهای الکترونیکی اشاره کرد. در MWC 2016 تمرکز کمپانیها بر عرضه پرچمداران تلفنهای هوشمند، هدستهای واقعیت مجازی و لوازم جانبی سازگار با تلفنهای هوشمند بود. در این نمایشگاه کمپانیهای مطرح سونی، سامسونگ، الجی، اچتیسی و دیگر شرکتهای برتر به معرفی آخرین محصولات خود پرداختند.
GITEX
این نمایشگاه که برخلاف دیگر نمایشگاههای مطرح در خاورمیانه برگزار میشود درواقع بزرگترین نمایشگاه کامپیوتر در خاورمیانه جیتکس است که از سال ۱۹۸۱ هر سال در امارات متحده عربی و در شهر دبی برپا میشود. در این جشنواره هر سال نمایندگانی از کشورهای مختلف دنیا حضور مییابند و به ارائه آخرین محصولات و دستاوردهای خود میپردازند. محصولات عرضهشده در جیتکس در حوزههای گوناگون تکنولوژی شامل پهپادها، روباتها، فناوریهای صوتی، بازیهای رایانهای و خدمات اینترنت و فناوری است. سیوششمین جیتکس که در سال گذشته میلادی بود نیز طبق معمول هر سال در اکتبر برپا شد و میزبان بیش از چهارهزار کمپانی بزرگ و کوچک جهان بود. تمرکز اصلی این دوره از نمایشگاه بر استارتآپها بود. همچنین فعالان حوزههای دیگر از ساخت خودروهای چاپ سهبعدی گرفته تا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تولیدکنندگان و طراحان نقش پررنگی داشتند.
رویدادهای اختصاصی
در این میان نباید از برخی کمپانیهایی که محصولات خود را خارج از این نمایشگاهها عرضه میکنند غافل شویم. کمپانیهای مطرح گوگل و اپل و مایکروسافت رویدادهای اختصاصی خود را دارند و دستاوردهای جدید خود را در آن به نمایش میگذارند. رویداد اپل بنا بر سنت در سپتامبر در سانفرانسیسکو برگزار میشود و هرسال این کمپانی در کنار معرفی آخرین نسل از تلفن همراهش به معرفی دیگر محصولات خود میپردازد. گوگل نیز هرسال کنفرانسی با عنوانGoogle I/ O برگزار میکند. کمپانی گوگل هر سال در این کنفرانس از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید خود نیز رونمایی میکند. مایکروسافت هم که هر سال رویداد اختصاصی خود با عنوان کنفرانس بیلد را در سانفرانسیسکو برگزار میکرد امسال اعلام کرده که مکان کنفرانس را به شهر سیاتل میبرد و زمان آن نیز دهم تا دوازدهم ماه مه ۲۰۱۷ است.
منبع: دنیای اقتصاد