بنا به گزارش سازمان محیط زیستی Greeanpeace، اپل برای سومین سال متوالی از میان بزرگترین شرکتهای دنیا به عنوان بیشترین دوستدار محیط زیست شناخته شده است. اپل به همراه گوگل و فیسبوک که در ردههای بعدی قرار دارند، در سال ۲۰۱۲ متعهد شدند که شرکتی با استفاده از انرژی ۱۰۰% تجدید پذیر بسازد. مراکز جدید این شرکت که در دست احداث هستند با ۶۵ هزار متر مربع پنل خورشیدی ساخته میشوند.
شرکتهای آیتی ۷ درصد کل برق جهان را مصرف میکنند
طبق این گزارش اپل مراکز دیتای IT و اپراتورهای سیستم Cloud را ملزم به همکاری در جهت استفاده از انرژی تجدید پذیر کرده است. سازمان Greenpeace از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را در زمینه اندازه گیری مقدار مصرف انرژی شرکتهای فعال در زمینه تکنولوژی آغاز کرده و در جدیدترین گزارش این شرکت اعلام شده که شرکت افزایش چشمگیری در تمایل شرکتهای بزرگ اینترنتی در اولویت بندی و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر مشاهده کرده است.
انرژی برق مورد نیاز در بخش IT به اندازهای است که در حال حاضر حدود ۷% الکتریسیته کل جهان را مصرف میکند. اما از آنجایی که انتظار میرود ترافیک اینترنت جهانی تا سال ۲۰۲۰ سه برابر شود، و با توجه به سابقه مصرف انرژی در این بخش، تعهدات شرکتها در استفاده از این نوع انرژیهای تجدید پذیر از همیشه مهمتر خواهد بود.
در گزارش سازمان Greenpeace اشاره شده که اپل و گوگل در این بخش به عنوان پیشتاز عمل میکنند و رشد خود را با تامین منابع انرژی تجدید پذیر برابر و یا بیشتر از استاندارد هماهنگ کردهاند. گرینپیس نمره A را روی هم رفته برای بخشهای مورد نظر به اپل اختصاص داد. اپل برای شفافیت در انرژی مصرفی، تعهد در استفاده از انرژیهای تجدید پذیر، کاهش مصرف انرژی، تهیه منابع و تجهیزات تجدید پذیر نمره A را دریافت کرده است و تنها در بخش سرمایهگذاری برای انرژی پاک نمره B دریافت کرده است. شاخص انرژی پاک اپل بر اساس تخمین مقدار نیروی مصرفی رقم شگفت انگیز ۸۳% را نشان داد. گوگل نیز در تمامی بخشها نمره A دریافت کرد البته به جز بخش شفاف سازی انرژی که نمره B دریافت کرد. با این حال شاخص انرژی پاک این شرکت پایینتر از ۵۶% قرار داشت.
یکی دیگر از شرکتهایی که اخیرا به ردههای بالای این لیست رسیده، شرکت فعال در بخش ارتباطات با نام “Switch” است که در زمینه گسترش مراکز دیتا فعالیت میکند. این شرکت بدون شک در میان شرکتهای انتقال و اشتراک محتوای شبکه، پیشتاز خواهد بود و موفق شد در تمامی شاخهها نمره A دریافت کند و شاخص تولید انرژی پاک این شرکت به ۱۰۰% رسیده است. اما به دلیل کوچک بودن این کمپانی فعلا نمیشود کار آن را با اپل یا گوگل مقایسه کرد.
در طرف دیگر، Netflix نمرات بسیار ناامیدکنندهای کسب کرده است. طبق این گزارش، Netflix که وظیفه پخش ویدیو یک سوم ترافیک اینترنتی آمریکای شمالی را برعهده دارد، به طور کلی نمره D و در سه بخش نمره F را دریافت کرده است.
در این گزارش اشاره شده که Netflix هیچ تعهدی در استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر ارائه نکرده و اینکه شرکت Netfilx برعکس دیگر پلتفورمهای عظیم پخش ویدیو از جمله گوگل، اپل و فیسبوک انرژی مصرفی بالا، گاز گلخانهای یا انرژی ترکیبی خاصی را تولید نمیکند. این شرکت اگر به دنبال نمرات بهتری برای سال آینده است، بایستی تغییراتی را در سیستم شرکت ایجاد کند.
منبع: آیتیایران