چکیده
در عصر دانایی محوری، دانش تنها منبع متمایز سازمان بهشمار میرود و برای حفظ مزیت رقابتی سازمان ضروری است. از این رو، مدیریت دانش به یکی از وظایف کلیدی سازمانهای موفق امروزی تبدیل شده است. اجرای مؤثر مدیریت دانش در سازمان به زیرساختهای گوناگونی نیاز دارد که فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین آنها است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی بر اقدامات مدیریت دانش در مراکز آموزشی یک سازمان دولتی است. دادههای نظرسنجی از ۲۷۵ مشارکتکننده جمعآوری شده است. برای ارزیابی مدل پژوهش نیز از تحلیل عاملی و آزمون تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد، بین فرهنگ سازمانی قبیلهای و کارآفرینانه با اقدامات مدیریت دانش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، در حالیکه این تأثیر در مورد فرهنگ سازمانی بازاری و سلسلهمراتبی منفی است. این یافته ها نشان میدهد شناخت نوع فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان، به مدیران را توانایی میدهد تا از اقدامات مدیریت دانشی استفاده کنند که با فرهنگ سازمان تناسب داشته باشند. همچنین بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهادهایی کاربردی به مدیران ارائه میشود تا فرهنگ سازمانی تسهیلگری برای اجرای اثربخش اقدامات مدیریت دانش در سازمان ایجاد کنند.