چکیده
ظهور فناوری ارتباطات، مدل کسبوکار را بهمنزلۀ واحد تجزیهوتحلیل جایگزین صنعت کرد تا شرکتها بتوانند با ارزیابی مداوم نیازهای بازار و فناوری، مدل کسبوکار مناسبتری را انتخاب کنند. هدف این نوشتار شناسایی روشهای طراحی مدل کسبوکار و ارائۀ چارچوب پیشنهادی کسبوکارها برای پیادهسازی طرحها و ایدههای تازهوارد به بازار یا حفظ و ارتقای موقعیت آنها در بازارهای داخلی و جهانی است. برای دستیابی به این هدف، روشهای مختلف طراحی مدل کسبوکار (MAPIT، IDEA، VISOR، FBBM و پویا) تجزیهوتحلیل شده و با استفاده از روش فراترکیب، چارچوبی برای طراحی مدل کسبوکار پیشنهاد میشود. برای سنجش روایی آن از تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد عناصر سازماندهی، فناوری، منابع مالی و هزینهها، خدمات/کالاها، بازار و مشتریان و فازهای شناسایی، طراحی، ارزیابی و تجمیع در طراحی مدل کسبوکار، اهمیت زیادی دارند. آزمون مقایسۀ میانگین یک گروهی بهدستآمده از معنادار بودن اهمیت عناصر پیشنهادی، طراحی مدل برای توسعۀ حضور کسبوکارهای مبتنی بر فناوری را حمایت کرده است.
نویسندگان: پوراندخت نیرومند, محبوبه رنجبر, سیدمحمد اعرابی, بهناز حاجی صادقی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسبوکار
۱۳۹۴-۰۷-۱۲مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیمدلسازی نوآوری محوری و بازارمحوری خدمات الکترونیک بانکها با استفاده از مدل ترکیبی FAHP، FTOPSIS و تئوری امکان
مطلب بعدییکپارچه سازی سیستمهای اطلاعات بین سازمانی: ارائه مدلی برای شناخت دامنه مسئله یکپارچهسازی