چکیده
با توجه به اهمیت استراتژیک مدیریت، شواهد روزافزونی دال بر رشد گرایش شرکتها به ایجاد سیستمهای مدیریت دانش برای اکتساب و استخراج بهتر دانش سازمانی وجود دارد. علیرغم جذابیت این مفهوم، در عمل دستیابی به اهداف مدیریت دانش آسان نیست و چالشهایی را به همراه دارد که یکی از آنها بیرغبتی کاربران در پذیرش و استفاده از سیستمهای مدیریت دانش است. در این مقاله بهمنظور تبیین مدلی جامع، با بهرهمندی از روش آمیخته عوامل مؤثر بر پذیرش ابتکارهای دانشی استخراج شد و بهمنظور غنابخشی به عوامل استخراجشده، پس از مرور نظاممند ادبیات و شناسایی عوامل بومی، از فرایند کدگذاری باز نظریۀ دادهبنیاد بر اساس وضعیت سازمانهای داخلی، استفاده شد. بهمنظور ارزیابی مدل توسعهیافته در مرحلۀ قبل، از خبرگان حوزۀ مدیریت دانش نظرسنجی به عمل آمد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به تحلیل دادههای گردآوریشده اقدام شد. در نهایت، عوامل فردی، سازمانی، رقابتی و فناوری/ اطلاعاتی، بهمثابۀ متغیرهای برونزای مدل پذیرش فناوری به تأیید رسیدند.
نویسندگان: مونا جامی پور, محمد حسین شرکت
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
چالش پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش: بررسی عوامل موثر بر پذیرش مدیریت دانش در سازمان های ایرانی با رویکردی آمیخته
۱۳۹۴-۰۷-۱۲مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلییکپارچه سازی سیستمهای اطلاعات بین سازمانی: ارائه مدلی برای شناخت دامنه مسئله یکپارچهسازی
مطلب بعدیبررسی تأثیر سبک رهبری و جو سازمانی بر مدیریت دانش با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی و تعامل اجتماعی (پیمایشی پیرامون بخش ستادی بانک ملت)