Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاه‎های تخفیف گروهی در ایران

شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاه‎های تخفیف گروهی در ایران

چکیده
خرید آنی آنلاین بر آن دسته خریدهایی تأکید دارد که مرزهای منطقی و متداول فرآیند خرید را درهم می‎شکند و بدون ارزیابی جایگزین‎های متعدد و سبک سنگین کردن پیامدها، به‎طور عمده پس از تأثیرپذیری فرد از نوعی محرک درونی یا بیرونی و در مدت زمانی بسیار کوتاه، رخ می‎دهد. توجه به عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی، به‎ویژه در فضای مجازی، مورد توجه محققان حوزه مدیریت، اقتصاد، رفتار مصرف‎کننده و بسیاری دیگر قرار گرفته است. در این پژوهش، هدف شناسایی و بررسی اثرگذاری عوامل مرتبط با محیط، موقعیت، کالا، فرد و روش‎های پیشبرد خرید آنی آنلاین است. روش پژوهش پیش رو، کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. داده‎های این پژوهش از ۱۲۳ پرسش‎نامه که بین مشتریان فروشگاه‎های اینترنتی تخفیف گروهی به‎صورت تصادفی جمع‎آوری شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرم‎افزار اس.پی.اس.اس و تجزیه تحلیل‎های تک‎متغیره و چند متغیره، نشان دادند که عوامل مرتبط با کالا و ویژگی‎های فردی، تأثیر به‎سزایی بر میزان خریدهای آنی آنلاین دارند، در عوض تأثیر ویژگی‎های محیطی، موقعیتی و روش‎های پیشبرد بر خرید آنی، مورد تأیید قرار نگرفتند.
نویسندگان: محسن نظری, مرجان بغدادی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *