چکیده
خرید آنی آنلاین بر آن دسته خریدهایی تأکید دارد که مرزهای منطقی و متداول فرآیند خرید را درهم میشکند و بدون ارزیابی جایگزینهای متعدد و سبک سنگین کردن پیامدها، بهطور عمده پس از تأثیرپذیری فرد از نوعی محرک درونی یا بیرونی و در مدت زمانی بسیار کوتاه، رخ میدهد. توجه به عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی، بهویژه در فضای مجازی، مورد توجه محققان حوزه مدیریت، اقتصاد، رفتار مصرفکننده و بسیاری دیگر قرار گرفته است. در این پژوهش، هدف شناسایی و بررسی اثرگذاری عوامل مرتبط با محیط، موقعیت، کالا، فرد و روشهای پیشبرد خرید آنی آنلاین است. روش پژوهش پیش رو، کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. دادههای این پژوهش از ۱۲۳ پرسشنامه که بین مشتریان فروشگاههای اینترنتی تخفیف گروهی بهصورت تصادفی جمعآوری شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس و تجزیه تحلیلهای تکمتغیره و چند متغیره، نشان دادند که عوامل مرتبط با کالا و ویژگیهای فردی، تأثیر بهسزایی بر میزان خریدهای آنی آنلاین دارند، در عوض تأثیر ویژگیهای محیطی، موقعیتی و روشهای پیشبرد بر خرید آنی، مورد تأیید قرار نگرفتند.
نویسندگان: محسن نظری, مرجان بغدادی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاههای تخفیف گروهی در ایران
۱۳۹۴-۰۷-۱۲مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیبررسی تأثیر سبک رهبری و جو سازمانی بر مدیریت دانش با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی و تعامل اجتماعی (پیمایشی پیرامون بخش ستادی بانک ملت)
مطلب بعدیارائۀ مدلی برای بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهرهوری سازمانی با رویکرد فرایندگرا (مطالعه در صنایع استان فارس)