Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۳
  • :
  • :

کسب شایستگی‎های محوری در شرکت ایران‎خودرو از طریق اجزای مدیریت دانش: بررسی نقش میانجی فرایندهای مدیریت دانش

کسب شایستگی‎های محوری در شرکت ایران‎خودرو از طریق اجزای مدیریت دانش: بررسی نقش میانجی فرایندهای مدیریت دانش

چکیده
هدف این مقاله بررسی تأثیر استراتژی و زیربناهای مدیریت دانش بر کسب شایستگی‎های محوری از طریق فرایندهای مدیریت دانش در شرکت ایران‎خودرو است. پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی است و از نحوۀ گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‎ها، توصیفی از نوع همبستگی به‎شمار می‎رود. جامعۀ آماری پژوهش را ۴۰۰ نفر از مدیران شرکت ایران‎خودرو شکل داده است که ۱۹۸ نفر از آنان به روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎بندی‎شده برای نمونه انتخاب شدند و از نظرهای آنها بهره‎جویی شده است. پس از جمع‎آوری داده‎های اولیه به‎کمک ابزار پرسشنامه، مدل‎سازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش به‎کار برده شد. نتایج نشان‎دهندۀ این است که استراتژی‎های مدیریت دانش به‎طور مستقیم با شایستگی‎های محوری مرتبط است و همچنین هیچ‎گونه ارتباط مستقیمی میان زیربناهای مدیریت دانش و شایستگی‎های محوری وجود ندارد. با وجود این، فرایندهای مدیریت دانش که نقش متغیر میانجی را داشته است، ارتباط میان استراتژی‎ها و زیربناهای مدیریت دانش و شایستگی‎های محوری را به‎طور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می‎دهد.
نویسندگان: عباس منوریان, اسماعیل شعبانی, حیدر احمدی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *