چکیده
مدل کسبوکار از دسته مفاهیمی محسوب میشود که در طی سالیان اخیر توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است. با توجه به گرایش روزافزون کاربران تلفن همراه در ایران به اینترنت همراه، خدمات مبتنیبر اینترنت همراه مورد استقبال کسبوکارها و بنگاههای خدماتی و مشتریان آنها قرار گرفته است. یکی از چالشهای این بنگاهها انتخاب مدل کسبوکار مناسب است. با توجه به اهمیت انتخاب مدل کسبوکار مناسب در موفقیت یک بنگاه اقتصادی، لازم است، شرکتهای ارائهدهنده اینترنت همراه در ایران نیز توجه ویژهای به ارائهی اینترنت همراه و گسترش آن داشته باشند. این موضوع زمینهای شد تا مدل کسبوکار مناسب برای بنگاههای ارائهدهنده اینترنت همراه در ایران در این پژوهش بررسی شود؛ از اینرو، سؤال اساسی این پژوهش عبارت است از اینکه مدل کسبوکار مناسب برای بنگاههای ارائهدهنده اینترنت همراه در ایران چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، پژوهش حاضر شکل گرفت. در این پژوهش که از نظر استراتژی پژوهش، کیفی و از نظر هدف، کاربردی توسعهای است پس از مرور ادبیات، مدلهای کسبوکار موجود برای بنگاههای ارائهدهنده اینترنت همراه و معیارهای انتخاب مدل کسبوکار مناسب شناسایی شدند. آنگاه با توجه به عوامل فردی، اجتماعی، فنی، اقتصادی و سازمان، بهعنوان عوامل مؤثر بر انتخاب مدل کسبوکار اینترنت همراه و تکنیک AHP، مدل کسبوکار پرداخت برای ارائهی خدمت از میان مدلهای موجود بهعنوان مناسبترین مدل برای این حوزه در ایران شناسایی شد.
نویسندگان: پوراندخت نیرومند, رضا زعفریان, فریدون قاسمزاده, ابوالقاسم دلخوش کسمایی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
انتخاب مدل کسبوکار مناسب برای بنگاههای اقتصادی فعال در حوزهی اینترنت همراه در ایران با استفاده از رویکرد تجزیهوتحلیل سلسلهمراتبی
۱۳۹۴-۰۷-۱۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیارائۀ الگوی جامع هماهنگی اطلاعاتی شبکۀ تأمین خودروسازی با استفاده از روش فراترکیب
مطلب بعدیاولویتبندی عوامل مؤثر بر ارزشبرند شرکتهای اینترنتی (از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی)