چکیده
بهسبب رشد سریع شبکهها و رسانههای اجتماعی، امکان دسترسی افراد به نظرهای دیگران افزایش یافته است. نظرها، حاوی اطلاعات ارزشمندیاند که با تحلیل آنها، میتوان به گرایشها و ترجیح افراد پی برد و نظرهای مثبت و منفی را نسبت به مسائل گوناگون، شناسایی کرد. نظرکاوی فرایندی است که به تحلیل عاطفهها، احساسها و نظرهای افراد میپردازد و از این طریق، اولویت افراد را شناسایی میکند. در این مقاله، روشی برای نظرکاوی در زبان فارسی ارائه شده است که از ترکیب لغتنامه و الگوریتم نظارتی ماشین بردار پشتیبان (SVM) استفاده میکند. برای ایجاد لغتنامه، از لغتنامۀ SentiWordNet بهره برده شده است. در واقع این لغتنامه، مجموعۀ ویژگیهای الگوریتم SVM است. برای ارزیابی نتایج، از دادههای دامنۀ هتل استفاده شد. چهار فرضیه برای دستیابی به بهترین نتیجه تعریف شد که از این بین، بیشترین درستی، به فرضیۀ حاصلضرب قطبیت در تعداد تکرار کلمهها اختصاص یافت.
نویسندگان: سعیده علی مردانی, عبدالله آقایی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارائۀ روش نظارتی برای نظرکاوی در زبان فارسی با استفاده از لغتنامه و الگوریتم SVM
۱۳۹۴-۰۷-۱۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیتبیین مدل انتخاب کارکنان در شرکتهای خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات
مطلب بعدیمدل توسعۀ دولت الکترونیک در ایران 1404