چکیده
این نوشتار در پی پاسخگویی به این مسئلۀ اصلی است که مدل پذیرش تجارت الکترونیکی، در بنگاههای کوچک و متوسط چگونه بوده و عوامل مؤثر بر توسعۀ تجارت الکترونیکی در این بنگاهها کدامند. برای پاسخگویی به این مسئله، پس از بررسی ادبیات موضوعی و تدوین مدل نظری پژوهش با استفاده از روش پژوهش اکتشافی، بهدنبال پاسخگویی به سؤالهای پژوهش بودیم که در ضمن بررسی سیصدوچهار بنگاه منتخب در شهر تهران با استفاده از ابزار پرسشنامه، مدلی ارائه شده است که دارای چهار دسته عوامل محیط کلان، عوامل محیط صنعت، عوامل محیط داخلی و مشخصات فناوری است. مراحل رشد تجارت الکترونیکی نیز در دو سطح پذیرش اولیه و نهادینهکردن نگریسته شده است. در پایان ضمن بررسی روابط بین این عوامل و شاخصهای هر دسته از عوامل، مدل نهایی پژوهش ارائه شده است که در آن، عوامل محیط بیرونی به دو دسته عوامل محیط کلان و عوامل محیط صنعت تقسیم میشوند و هر کدام بهصورت منفک بر مراحل پذیرش و توسعۀ تجارت الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط تأثیرگذار است.
نویسندگان : عباس منوریان , امیر مانیان, مسعود موحدی , محسن اکبری
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
بررسی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ تجارت الکترونیکی (مطالعۀ موردی بنگاههای کوچک و متوسط تهران)
۱۳۹۴-۰۷-۰۷مدیریت فناوری اطلاعات۰
بنگاههای کوچک و متوسط تجارت الکترونیکی تجارت الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط مدل پذیرش تجارت الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط
مطلب قبلیطراحی مدل بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژی های کسب وکار: با استفاده از روش فراترکیب
مطلب بعدیبررسی نقش سیستم خبرهی هوشمند برای ارزیابی سازمانهای رقابتی (موردکاوی: مدیریت پرداخت وامهای بانکهای خصوصی ایران)