Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

شناسایی و اولویت‎بندی عوامل اساسی مؤثر در تصمیم مشتریان برای خرید نرم‌افزارهای سازمانی (پیمایشی پیرامون مشتریان شرکت همکاران سیستم)

شناسایی و اولویت‎بندی عوامل اساسی مؤثر در تصمیم مشتریان برای خرید نرم‌افزارهای سازمانی (پیمایشی پیرامون مشتریان شرکت همکاران سیستم)

چکیده
موج گسترش استفاده از سیستم­های اطلاعاتی، به‎ویژه نرم‎افزارهای آماده، در تسهیل امور و مدیریت فرآیندهای سازمانی، لزوم وجود استانداردهایی برای تولید این نرم‎افزارها و به‎خصوص، شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب این نرم‎افزارها از دید مشتریان، آن را برجسته­تر کرده است. پژوهش پیش رو با رویکردی ترکیبی، ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم خرید محصولات جدید نرم‌افزاری، به طبقه‌بندی و اولویت‌بندی آنها پرداخته است. مصاحبه‌های عمیقی با ده نفر از مشتریان شرکت همکاران سیستم که احتمال می‌رفت در آینده قصد خرید نرم‎افزار جدید را داشته باشند، انجام گرفت و تحلیل محتوای این مصاحبه‌ها، درنهایت شاخص‌هایی را در پنج دسته آشکار کرد که مبنای طراحی پرسش‎نامه در مرحله‎ی کمّی شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی است. نمونه­ای ۱۷۷ نفری از مشتریان شرکت همکاران سیستم برای مطالعه‎ی کمّی انتخاب شدند. آزمون کروسکال والیس، نرمال بودن جامعه و آزمون میانگین مؤثر بودن همه‎ی عوامل را تأیید کرد. سپس شاخص‌ها با آزمون فریدمن اولویت‎بندی شدند که عبارتند از: عوامل درون سازمانی خریدار، ویژگی محصول، عوامل مرتبط با سازمان فروشنده، عوامل مرتبط با فرآیند و ترفیع فروش، عوامل محیطی و بازار.
نویسندگان: شهریار عزیزی, منیژه قره‎چه, محمدحسین توانگر, شهرام جمالی کاپک
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *