Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۴
  • :
  • :

تبیین مدل عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی آموزش الکترونیکی در دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه های علم‎وصنعت و تهران

تبیین مدل عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی آموزش الکترونیکی در دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه های علم‎وصنعت و تهران

چکیده
اثربخشی دوره­های مجازی، یکی از چالش‎های پیش روی برگزارکنندگان این دوره‎هاست که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. بر این اساس، پژوهش پیش رو به بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی ـ پیمایشی است و از نظر نوع استفاده، کاربردی به‎شمار می‎رود. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامۀ‌ محقق‎ساخته است. در این راستا، ۱۰۶ نفر از مدیران، کارشناسان و مدرسان دوره‌های آموزش الکترونیکی به‌صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند و با مطالعۀ مبانی نظری، جمع‌آوری اعضای نمونه و کاربرد روش حداقل مربعات جزئی، پنج دسته از عوامل اصلی مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی، شامل عوامل مرتبط با دانشگاه (مؤسسۀ آموزشی برگزارکنندۀ دوره)، ویژگی‌های دانشجو، ویژگی‌های مدرس، عوامل آموزشی و عوامل محیطی شناسایی شد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که عامل آموزش و عامل مرتبط با دانشگاه، به‌ترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر اثربخشی آموزش‌های الکترونیکی هستند.
نویسندگان : مهدی خیراندیش
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ایران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *