چکیده
این پژوهش با هدف تعیین عوامل ادراکی مؤثر بر قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی انجام شده است. چارچوب نظری آن، بر اساس نظریۀ رفتار برنامهریزیشده و ترکیبی از دو مدل معتبر پیشبینی رفتار است. متغیرهای مدل شامل، قصد تسهیم دانش (متغیر وابسته)، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درکشده (متغیرهای میانجی) و اعتماد به مدیریت، ادراک حمایت سازمانی، ادراک منافع نسبی، پویایی محیط ادراکشده، ادراک حمایت سازمان، ادراک کنترل سرپرست و ترس ازدستدادن ارزشهای منحصربهفرد (متغیرهای مستقل) هستند. نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی انجام شده است و جامعۀ پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال و واحد علوم و تحقیقات هستند. برازش مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار پی.ال.اس انجام گرفته است و توان پیشبینی مدل ۵۷۹/۰ = ۲R بوده است. نتایج این پژوهش برای برنامهریزی هدفمند ترغیب استادان به تسهیم دانش، در راستای ارتقای شاخصهای توسعۀ آموزش عالی، مبنای تجربی مناسبی است.
نویسندگان : زهرا علیپور درویشی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارائۀ مدل ترکیبی قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد عوامل ادراکی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات)
۱۳۹۴-۰۷-۰۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیبهکارگیری روش شبکههای عصبی مصنوعی خودسامانده اصلاحشده در تعیین سطح سرآمدی شرکتهای پتروشیمی کشور
مطلب بعدیچارچوب انتخاب سیستم برنامهریزی منابع سازمان در شرکتهای پیمانکاری با رویکرد تحلیل سلسلهمراتبی فازی