Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۱
  • :
  • :

بخش بندی کاربران بانکداری اینترنتی بر مبنای انتظارات: رویکرد داده‌کاوی

بخش بندی کاربران بانکداری اینترنتی بر مبنای انتظارات: رویکرد داده‌کاوی

چکیده
ارائه خدمات بانکی مبتنی اینترنت طی چند سال اخیر به محور رقابت در نظام بانکی ایران تبدیل شده است. در همین راستا شناسایی و بخش­بندی کاربران این نوع خدمات موجب شناخت بهتر نیازها و انتظارات و برنامه­ریزی جهت تامین آن نیازها و انتظارات می­شود که این موجب بهبود تصویر بانک و کسب مزیت رقابتی می­شود. در این پژوهش هفت بانک پاسارگاد، پارسیان، ملت، سامان، اقتصادنوین، تجارت و ملی به عنوان برندهای رقیب انتخاب شدند. بر مبنای بررسی پیشینه پژوهش انتظارات کاربران بانکداری اینترنتی در قالب ۱۷ شاخص شناسائی شد. با ابزار پرسشنامه بسته سوالی داده­های لازم از ۲۷۴ کاربر خدمات بانکداری اینترنتی بانکهای منتخب گردآوری شد. در ابتدا بر­اساس تحلیل عاملی اکتشافی پنج عامل: سهولت­کاربری، تنوع سبد خدمات، امنیت، سرعت و اطمینان شناسایی شد. در مرحله بعد با فن داده­کاویK-Means تعدادبهینه خوشه­ها برابر با ۶ خوشه تعیین شد. سپس انتظارات خوشه­ها در قالب ۵ عامل ارزیابی شد. نتیجه نشان داد که میانگین انتظارات و فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی مورد بررسی در خوشه­ها متفاوت است. بنابراین خوشه­های مستخرجه از کیفیت خوبی برخوردار است.
نویسندگان : شهریار عزیزی , وحید حسین آبادی , محمد بلاغی اینانلو
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *