چکیده
ارائه خدمات بانکی مبتنی اینترنت طی چند سال اخیر به محور رقابت در نظام بانکی ایران تبدیل شده است. در همین راستا شناسایی و بخشبندی کاربران این نوع خدمات موجب شناخت بهتر نیازها و انتظارات و برنامهریزی جهت تامین آن نیازها و انتظارات میشود که این موجب بهبود تصویر بانک و کسب مزیت رقابتی میشود. در این پژوهش هفت بانک پاسارگاد، پارسیان، ملت، سامان، اقتصادنوین، تجارت و ملی به عنوان برندهای رقیب انتخاب شدند. بر مبنای بررسی پیشینه پژوهش انتظارات کاربران بانکداری اینترنتی در قالب ۱۷ شاخص شناسائی شد. با ابزار پرسشنامه بسته سوالی دادههای لازم از ۲۷۴ کاربر خدمات بانکداری اینترنتی بانکهای منتخب گردآوری شد. در ابتدا براساس تحلیل عاملی اکتشافی پنج عامل: سهولتکاربری، تنوع سبد خدمات، امنیت، سرعت و اطمینان شناسایی شد. در مرحله بعد با فن دادهکاویK-Means تعدادبهینه خوشهها برابر با ۶ خوشه تعیین شد. سپس انتظارات خوشهها در قالب ۵ عامل ارزیابی شد. نتیجه نشان داد که میانگین انتظارات و فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی مورد بررسی در خوشهها متفاوت است. بنابراین خوشههای مستخرجه از کیفیت خوبی برخوردار است.
نویسندگان : شهریار عزیزی , وحید حسین آبادی , محمد بلاغی اینانلو
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
بخش بندی کاربران بانکداری اینترنتی بر مبنای انتظارات: رویکرد دادهکاوی
۱۳۹۴-۰۷-۰۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیارائۀ سازوکار مذاکرۀ چند موضوعی پویا و منعطف برمبنای سیستمهای چندعامل در مبادلات الکترونیکی خودکار
مطلب بعدیبررسی شبکه های همکاری نویسندگی در حوزه فناوری اطلاعات با استفاده از تکنیک های شبکه های اجتماعی
مطالب مشابه
-
شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری الکترونیکی در کاربران خدمات بانکداری پیشرو(بانکداری خصوصی و دولتی)
-
بررسی تأثیر امنیت ادراکشده بر اعتماد به بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان زن (پیمایشی دربارهی بانک صادرات شهر سمنان)
-
ارائهی مدل مفهومی برای تبیین عوامل کلیدی مؤثر بر کیفیت سیستمهای ارائهدهندهی خدمات بانکداری اینترنتی (پیمایشی پیرامون بانک ملت)