چکیده
این مقاله بهمنظور بررسی تفاوتهای مدیریت دانش در هر یک از فرایندهای کسبوکار، طبقهبندیِ مناسبی ارائه میکند. در این طبقهبندی، فرایندهای کسبوکار به چهار دسته فرایندهای جریان کارگرا، اطلاعاتگرا، تصمیمگرا و مشارکتگرا تقسیم میشوند. سپس در مورد ویژگیها و مهمترین موانع مدیریت دانش آنها بحث میشود. مطالعهی ادبیات به شکلگیری گزارههای احتمالی در مورد مهمترین موانع مدیریت دانش، در هر یک از چهار نوع فرایند منجر شد. گزارههای احتمالی از طریق انجام دو مطالعهی موردی در یک فرایند جریان کارگرا و یک فرایند تصمیمگرا بررسی و فرضیههای پیشنهادی ارائه شده است. یافتههای این پژوهش، به مدیران کمک خواهد کرد که در پیادهسازی نوآوریهای مدیریت دانش، دیدگاه فرایندی داشته باشند و با توجه به نوع فرایندهای منتخب برای پیادهسازی مدیریت دانش، نسبت به رفع مهمترین موانع مربوطه اقدام کنند. نتایج این پژوهش، بررسی و بهبود گزارههای احتمالی مربوط به فرایندهای اطلاعاتگرا و مشارکتگرا و همچنین آزمون فرضیههای مطرحشده دربارهی مهمترین موانع مدیریت دانش در چهار نوع فرایند کسبوکار، نقطهی آغازی برای ادامه پژوهشهای آتی است.
نویسندگان : مینا رنجبرفرد , محمد اقدسی , امیر البدوی , محمد حسنزاده
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
شناسایی موانع مدیریت دانش برای چهار نوع فرایند کسبوکار
۱۳۹۴-۰۶-۳۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیبررسی تأثیر خصوصیات مشتریان بر تمایل آنها به پذیرش خرید اینترنتی (پیمایشی پیرامون دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران)
مطلب بعدیشناسایی موانع مدیریت دانش برای چهار نوع فرایند کسبوکار