چکیده
دولت الکترونیکی، مقولهی نوپایی بهحساب آمده و پیادهسازی آن در کشورهای مختلف بر اساس تکامل و پیچیدگی آن متفاوت است. در این بین، اقتباس سیستمهای اطلاعاتی مطرح در بخش تجاری، بدونشک یکی از عرصههای بالقوه در تکامل دولت الکترونیکی بهشمار میرود. از میان سیستمهای مورد اقتباس نیز مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میتواند با نمود بیشتری در عرصهی توسعه و بالندگی دولت الکترونیکی و گسترش شهروندمحوری همراه باشد. با توجه به آنکه اقتباس مدیریت ارتباط با مشتری، در قالب نظام منسجمی از دولت الکترونیکی، در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد، از اینرو مقالهی حاضر درصدد است با تمرکز بر دولت الکترونیکی از منظرهای فنی و زنجیرههای تأمین، به طرح مدل گرافیکی و تصویری از جایگیری مدیریت ارتباط با مشتری در چارچوب دولت الکترونیکی پرداخته و با مراجعه به آراء و نظرات خبرگان (۲۵ نفر از متخصصان مدیریت، اقتصاد و فناوری اطلاعات)، مدل ارایه شده را بر پایه ویژگیهای مدولاری، انعطافپذیری و مقیاسپذیری، مورد بررسی قرار دهد. برآیند این بررسی، قالببندی و راهکارهایی است که در راستای کانالیزهکردن مدیریت ارتباط با مشتری در چارچوب دولت الکترونیکی ارایه شده است.
نویسندگان : طاهر روشندل اربطانی , عطا غفاری , حبیب ابراهیم پور
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
کانالیزه کردن مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در چارچوب دولت الکترونیکی
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
برنامهریزی یکپارچه منابع (ERP) دولت الکترونیکی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مدیریت زنجیره تأمین (SCM)
مطلب قبلیبررسی عوامل تأثیرگذار در خلق دانش در مراکز پژوهش و توسعه صنعت پتروشیمی
مطلب بعدیاندازهگیری بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات درصنعت خدمات مالی ایران مقایسهی بانکهای بخش (خصوصی و دولتی) با استفاده از چارچوب COBIT4.1