Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

ارایه رویکردی کیفی برای مدل‌سازی توان رقابتی بنگاه در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری پیشرفته مورد مطالعه: صنعت نرم‌افزار

ارایه رویکردی کیفی برای مدل‌سازی توان رقابتی بنگاه در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری پیشرفته مورد مطالعه: صنعت نرم‌افزار

چکیده
بررسی روند تحولات تجارت جهانی محصولات مبتنی بر فناوری‎های اطلاعاتی و ارتباطی طی ? دهه اخیر، نشان می‌دهد، کشورهای درحال توسعه به‏طور جدی به‎دنبال کسب موقعیت رقابتی مناسب در عرصه صنعت نرم‌افزار هستند. نظر به اهمیت مسئله رقابت برای مدیران ارشد بنگاه‎های ایرانی فعال در صنعت نرم‌افزار و ضرورت داشتن درک صحیح برای کسب موفقیت در عرصه رقابت، طی فعالیتی پژوهشی تلاش شده است بر مبنای رویکرد کیفی، یک مدل مفهومی برای تبیین توان رقابتی بنگاه‌های فعال در صنعت نرم‌افزار توسعه داده شود. در این مقاله، که بخشی از نتایج پژوهش مذکور را ارایه می‌نماید، پس از بیان موضوع پژوهش در بخش مقدمه، ابتدا مفهوم رقابت و مزیت رقابتی از نظر تئوری‌های نوین بنگاه و مزیت رقابتی تبیین شده است. سپس روش پژوهش مورد استفاده برای مدل‌سازی توان رقابتی تشریح شده است. در ادامه مقاله فرایند اجرایی به‎کار گرفته شده برای مدل‌سازی توان رقابتی در سطح بنگاه به‏طور مختصر مورد بحث قرار گرفته است. نتایج فرایند مدل‌سازی طی سه بخش اصلی شامل توافق در خصوص فهرست مفاهیم مرتبط با توان رقابتی بنگاه، استخراج و تحلیل نقشه علّی خبرگان، و استخراج و مدل‌سازی نقشه ادغامی صنعت نرم‌افزار در بخش پایانی مقاله ارایه شده است. خروجی نهایی این پژوهش مدل مفهومی توان رقابتی بنگاه در صنعت نرم‌افزار است.
نویسندگان : محمود صارمی , علی حیدری
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *