چکیده
سازمانها همواره در تلاش برای بهبود سهم بازار، افزایش سود، و دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبا میباشند. برای دستیابی به این اهداف، توجه به کارایی و اثربخشی زنجیرهی تأمین از اهمیتی فراوان در هر سازمان برخوردار است. استفاده از تجارت الکترونیک و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات سازمانها را در مقابل نیازهای متغیر بازار قادر به پاسخگویی و انعظافپذیری نموده است. تجارت الکترونیک و اینترنت ساختار زنجیرههای تأمین رابهطور اساسی تغییر داده است. هزارهی جدید با ظهور فناوری اطلاعات و محیط کسب و کار جدید، منجر به ایجاد زنجیرهی تأمین الکترونیکی شده است. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل عوامل ایجاد ریسک در زنجیرههای تأمین الکترونیکی، و تأثیر این ریسک بر عملکرد مالی و غیرمالی سازمان، به شناسایی این عوامل و مؤلفههای آنان پرداخته و با بررسی شاخصهای عملکرد مناسب مالی و غیرمالی،تأثیر ریسک زنجیرهی تأمین الکترونیکی را بر عملکرد شرکتهای فعال در حوزهی مخابرات و الکترونیک بررسی مینماید. در این راستا سنجش همبستگی و مدلسازی ساختاری پیشنهاد میکند که شناسایی و مدیریت ریسک زنجیرهی تأمین الکترونیکی تأثیر بهسزایی بر بهبود عملکرد سازمان دارد. روش پژوهش مقاله از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها، کمی و توصیفی و از نوع همبستگی است.
نویسندگان : علی رجب زاده قطری , علی رضا حسین زاده , نیلوفر نالچی گر , سروش نالچی گر
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارایه مدل عوامل مؤثر بر ایجاد ریسک در زنجیره ی تأمین الکترونیکی و تأثیرآن بر عملکرد سازمانی
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیارایه رویکردی کیفی برای مدلسازی توان رقابتی بنگاه در کسبوکارهای مبتنی بر فناوری پیشرفته مورد مطالعه: صنعت نرمافزار
مطلب بعدیبررسی نگرش و عکسالعمل افراد نسبت به دریافت پیامکهای تبلیغاتی در عصر فنآوری اطلاعات و ارتباطات