چکیده
مدیریت دانش تحت تأثیر متغیرهایی مانند ساختار سازمانی، سبک رهبری، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و غیره قرار میگیرد. ساختار و جوسازمانی را میتوان چارچوب و زیرساختی در اجرای موفق مدیریت دانش دانست. مطالعههای پیشین تأثیر این دو متغیر را در اجرای مدیریت دانش بررسی کردهاند. در این مطالعه ضمن بررسی تأثیرگذاری ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش، نقش میانجی کنش متقابل اجتماعی در تأثیرگذاری ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش بررسی شده است. پژوهش از این حیث که نقش میانجی کنش متقابل اجتماعی را در ارتباط بین ساختار و جوسازمانی با مدیریت دانش تحلیل کرده است، دارای نوآوری است. این مطالعه در نمونهای ۱۴۸تایی از شرکتهای صنعت خودرو در کشور انجام شده است. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی- مدل معادلات ساختاری بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، ساختار و جو سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش و کنش متقابل اجتماعی داشته،کنش متقابل اجتماعی، متغیر میانجی در تأثیرگذای ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش، عمل میکند.
نویسندگان : مهدی محمودصالحی , بهروز دوری , خلیل صفری
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
بررسی نقش میانجی کنش متقابل اجتماعی در تأثیرگذاری ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش (مطالعه موردی: صنایع خودروسازی در ایران)
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیاثر تسهیم اطلاعات بر استراتژیهای رقابتی و عملکرد زنجیره تأمین
مطلب بعدیمدل ارزیابی فرایند مدیریت ارتباط با مشتری در بانکهای تجاری خصوصی کشور