Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۳
  • :
  • :

مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندی‎های بازاریابی در صنعت نرم‎افزار ایران

مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندی‎های بازاریابی در صنعت نرم‎افزار ایران

چکیده
تقویت صادرات غیرنفتی از نگرانی‎های اصلی و راهبردی کشور است. یکی از صنایع سودآور و دانش محور صنعت نرم‎افزار است. شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات شرکت‎های نرم‎افزاری می‌توان برنامه‎ریزی بهتری برای افزایش صادرات نرم‎افزار انجام داد. به‎همین منظور در این مقاله مدلی متشکل از متغیرهای مهم صنعت نرم‎افزار شامل: شدت رقابت، توانمندی برنامه‎ریزی و اجرای بازاریابی به همراه سه بعد بازارگرایی (مشتری‌گرایی، رقیب‌گرایی، هماهنگی درون سازمانی) طراحی شد. گردآوری داده‎ها از طریق یک پرسشنامه ۳۷ سؤالی و بر مبنای پاسخ‎های مدیران عالی شرکت‎های نرم‎افزاری صادرکننده انجام شد. پایایی متغیر‎های مکنون همگی در بازه قابل قبول قرار دارد. برای آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرم‎افزار Smart PLS-Graph نسخه ۲.۰ استفاده شد. نتایج نشان داد، شدت رقابت بر عملکرد در بازار بین‎المللی، مشتری‎گرایی و توانمندی اجرای بازاریابی اثر مثبت دارد. نتایج آزمون نشان داد که رقیب‎گرایی، قابلیت اجرای بازاریابی و مشتری‎گرایی به‌طور مثبت بر عملکرد در بازار بین‎المللی مؤثر است. تفکیک آثار نشان داد، مهم‎ترین عوامل تعیین کننده‎ی عملکرد در بازارهای بین‎المللی به ترتیب عبارتند از: شدت رقابت، توانمندی اجرای بازاریابی، مشتری‎گرایی و رقیب‎گرایی.
نویسندگان : شهریار عزیزی , وحید مکی زاده , بهتاش جمالیه بسطامی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *