چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی ـ پیمایشی و ازنظر گردآوری اطلاعات از نوع مطالعات میدانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه بودند. گروه نخست برای تعیین روایی ابزار پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت دانش و کسبوکار الکترونیک بوده و ۱۰ نفر را شامل شد. در مرحله دوم و برای آزمون فرضیهها نمونه آماری از میان افراد مرتبط با کسبوکار الکترونیک تعداد ۱۸۰ پرسشنامه قابلاستفاده گردآوری شد. در مرحله نخست پژوهش، نقش مدیریت دانش در انجام هر یک از مراحل چهارگانه مدل تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک هکبارث و کتینگر، مشتمل بر آغاز، تشخیص، گذار و تحول به تأیید خبرگان موضوعی رسید. سپس میزان بهرهگیری از مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک سه شرکت معتبر ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که مدیریت دانش در این سه شرکت نقش معنیداری را در تمام مراحل تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک دارد، بااینحال اهمیت این نقش در هر یک از فعالیتها و گامهای تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک متفاوت است.
نویسندگان : علی خالوئی , علی اصغر پورعزت , مهدی شامی زنجانی
منبع :نشریه مدیریت فن آوری اطلاعات
بررسی نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیرتبه بندی موانع پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و بررسی میزان آمادگی مدیریت اکتشاف
مطلب بعدیبررسی تاثیر آمادگی الکترونیکی بر فراموشی سازمانی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی شهر بوشهر)