چکیده
علیرغم توسعه شایسته سوابق علمی و تجربی مدیریت دانش و تبلور آن به عنوان یک مزیت رقابتی، هنوز بسیاری از سازمانها، در بهره برداری اثربخش آن ناکام مانده اند. ازجمله علل این ناکامی، شناخت و ترجمان نامناسب از ابعاد پیشبرد مدیریت دانش سازمانی و نبود رویکردی نظام مند در برقراری روابط و توالی میان سازههای مدیریت دانش سازمانی میباشد. این مقاله به دنبال طراحی الگوی سرآمدی مدیریت دانش سازمانی است. در این بررسی، ضمن انجام مطالعات کتابخانه ای غنی در حوزه مولفه های پیشبرد و موفقیت مدیریت دانش، از مصاحبه با خبرگان و روش مدلسازی تفسیری ساختاری به منظور شناسایی و تعیین روابط متقابل بین سازههای سرآمدی مدیریت دانش سازمانی استفاده گردید. براین اساس، ۹ سازه (معیار) سرآمدی مدیریت دانش سازمانی به همراه ۲۹ زیرمعیار احصاءگردید و با رویکرد ISM در ۵ سطح، به تعریف و توسعه ارتباطات و توالی سازهها و ترسیم الگوی سرآمدی مدیریت دانش سازمانی پرداخته شد. درانتها، با انجام مطالعه موردی از کاربرد متدولوژی پیشنهادی در سازمانهای دفاعی، مفاهیم ذکرشده به طور عمیقتری موردتوجه قرارگرفت.
نویسندگان : میرزا حسن حسینی , مهدی اکبری
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ایران
طراحی الگوی سرآمدی مدیریت دانش سازمانی با رویکرد مدل سازی تفسیری-ساختاری
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیارائۀ مدلی برای سنجش ظرفیت جذب دانش مشتری (پیمایشی پیرامون صنعت مواد غذایی)
مطلب بعدیامکان سنجی پیاده سازی و اجرای سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) (شاهد تجربی: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری)