Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

کاوش پویایی مشتری در طراحی بخش بندی با استفاده از روش های داده کاوی

کاوش پویایی مشتری در طراحی بخش بندی با استفاده از روش های داده کاوی

چکیده
یکی از موضوعات مهم در مسئلۀ بخش­بندی پویای مشتریان، انتقال مشتریان به بخش­های مختلف در طول زمان و کشف الگوهای حاکم بر این جابه­جایی­ها است. بر این اساس، این مقاله بر پویایی مشتری تمرکز کرده و تلاش می‎کند، گروه­های رفتاری مشتریان و ویژگی­های غالب این گروه­ها و الگوهای کلی حاکم بر جابه­جایی و مهاجرت مشتریان به بخش­های مختلف را در طول زمان استخراج کند. برای این کار، روش ترکیبی جدیدی مبتنی بر الگوریتم K-means، روش­های خوشه­بندی سلسله‎مراتبی و قوانین انجمنی ارائه‎شده و در داده­های واقعی یک شرکت مخابراتی به­کار گرفته شده است. بر اساس نتایج به‎دست‎آمده، هفت گروه رفتاری متفاوت در انتقال مشتریان به بخش­های مختلف وجود دارد. همچنین در رویکردی نوین، تلاش شده است تا تأثیر رفتار پویای مشتری در تغییرات بخش­ها در طول زمان تبیین شود. در این راستا با ارائۀ رویکرد و مفاهیم جدیدی در خصوص پویایی رفتار مشتری و تأثیر آن در تغییرات ساختاری و محتوایی بخش­ها، گروه­بندی جدیدی از مشتریان در قالب مشتریان سازنده و تثبیت­کنندۀ ساختار، مشتریان پویای ساختار سازگار و مشتریان پویای ساختارشکن ارائه می­شود.
نویسندگان : الهام آخوندزاده نوقابی , امیر البدوی , محمد اقدسی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *