چکیده
یکی از موضوعات مهم در مسئلۀ بخشبندی پویای مشتریان، انتقال مشتریان به بخشهای مختلف در طول زمان و کشف الگوهای حاکم بر این جابهجاییها است. بر این اساس، این مقاله بر پویایی مشتری تمرکز کرده و تلاش میکند، گروههای رفتاری مشتریان و ویژگیهای غالب این گروهها و الگوهای کلی حاکم بر جابهجایی و مهاجرت مشتریان به بخشهای مختلف را در طول زمان استخراج کند. برای این کار، روش ترکیبی جدیدی مبتنی بر الگوریتم K-means، روشهای خوشهبندی سلسلهمراتبی و قوانین انجمنی ارائهشده و در دادههای واقعی یک شرکت مخابراتی بهکار گرفته شده است. بر اساس نتایج بهدستآمده، هفت گروه رفتاری متفاوت در انتقال مشتریان به بخشهای مختلف وجود دارد. همچنین در رویکردی نوین، تلاش شده است تا تأثیر رفتار پویای مشتری در تغییرات بخشها در طول زمان تبیین شود. در این راستا با ارائۀ رویکرد و مفاهیم جدیدی در خصوص پویایی رفتار مشتری و تأثیر آن در تغییرات ساختاری و محتوایی بخشها، گروهبندی جدیدی از مشتریان در قالب مشتریان سازنده و تثبیتکنندۀ ساختار، مشتریان پویای ساختار سازگار و مشتریان پویای ساختارشکن ارائه میشود.
نویسندگان : الهام آخوندزاده نوقابی , امیر البدوی , محمد اقدسی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
کاوش پویایی مشتری در طراحی بخش بندی با استفاده از روش های داده کاوی
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیامکان سنجی پیاده سازی و اجرای سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) (شاهد تجربی: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری)
مطلب بعدیطراحی و توسعهی سیستم پشتیبانی تصمیمگیری برای رتبهبندی فنون نمونهسازی سریع و انتخاب بهترین فن در صنعت خودروسازی