Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

کانالیزه کردن ‏مدیریت ارتباط با مشتری (‏CRM‏)‏ در چارچوب دولت الکترونیکی

کانالیزه کردن ‏مدیریت ارتباط با مشتری (‏CRM‏)‏ در چارچوب دولت الکترونیکی

چکیده
دولت الکترونیکی، مقوله‌ی نوپایی به‌حساب آمده و پیاده‌سازی آن در کشورهای مختلف بر اساس تکامل و ‏پیچیدگی آن متفاوت است. در این بین، اقتباس سیستم‎های اطلاعاتی مطرح در بخش تجاری، ‏‏بدون‌شک یکی از عرصه‎های بالقوه در تکامل دولت الکترونیکی به‌شمار می‌رود. از میان ‏سیستم‎های مورد اقتباس نیز مدیریت ‏ارتباط با مشتری (CRM) می‌تواند با نمود بیشتری در عرصه‌ی توسعه و ‏بالندگی ‏دولت الکترونیکی و گسترش شهروندمحوری همراه باشد. با توجه به ‏آنکه اقتباس مدیریت ‏ارتباط با مشتری، در قالب نظام منسجمی از دولت الکترونیکی، ‏در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد، ‏از این‌رو مقاله‌ی حاضر درصدد است با تمرکز بر دولت الکترونیکی از منظرهای ‏فنی و زنجیره‎های ‏تأمین، به طرح مدل گرافیکی و تصویری از ‏جای‌گیری‏ مدیریت ‏ارتباط با مشتری در چارچوب دولت ‏الکترونیکی پرداخته و با ‏مراجعه به آراء و نظرات خبرگان (۲۵ نفر از متخصصان مدیریت، اقتصاد و ‏فناوری اطلاعات)، مدل ارایه شده را بر ‏‏پایه ویژگی‎های مدولاری، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری، ‏مورد بررسی قرار دهد. برآیند این بررسی، قالب‌بندی و راهکارهایی است که در راستای کانالیزه‌کردن مدیریت ارتباط با مشتری در چارچوب دولت الکترونیکی ارایه شده است.
نویسندگان : طاهر روشندل اربطانی , عطا غفاری , حبیب ابراهیم پور
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *