چکیده
ورود هر فناوری به سازمان، بایستی مورد پذیرش کارکنان آن سازمان قرار گیرد و سازمانهای ایرانی در حال استفاده از فناوری جدید دورکاری هستند. بههمین منظور، هدف این نوشتار بررسی رابطه ساختاری بین نفوذ اجتماعی، انگیزش و شرایط تسهیلگر و استفاده واقعی از فناوری دورکاری با میانجیگری تمایل (نیت و قصد) رفتاری استفاده از دورکاری است. پژوهش بهشیوه توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، سازمانهای دولتی بوده و نمونه آماری بهصورت تصادفی ساده از آن انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده و برای بررسی اعتبار محتوایی آن از استادان و خبرگان بهره گرفته شده است. پایایی از پیشآزمون بین ۳۰ نفر انجام گرفته و پرسشنامه از نظر اعتبار و قابلیت اطمینان مورد تأیید قرار گرفت. دادههای استخراج شده از ۳۶۵ پرسشنامه، مبنای آزمون فرضیههای پژوهش و مدل مفهومی پژوهش قرار گرفت و از طریق آزمون تحلیل عاملی ـ اکتشافی و مدل معادلات ساختاری مسیر تحلیل مشخص شد. نتایج پژوهش و آزمونهای آماری نشان داد که نفوذ اجتماعی، انگیزش و شرایط تسهیلگر، تأثیر مثبتی بر تمایل رفتاری افراد بر استفاده از سیستم دورکاری دارند و این تمایل رفتاری باعث افزایش قصد استفاده واقعی در بین کارکنان میشود.
نویسندگان : ابوتراب علیرضایی , یونس جبارزاده , عرفان حاجی آخوندی , حسین رحمانی یوشانلوئی
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
پذیرش فناوری دورکاری در سازمانهای شهر تهران: تبیین نقش نفوذ اجتماعی، انگیزش و شرایط تسهیلگر
۱۳۹۴-۰۷-۰۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیچارچوب انتخاب سیستم برنامهریزی منابع سازمان در شرکتهای پیمانکاری با رویکرد تحلیل سلسلهمراتبی فازی
مطلب بعدیمدل انتخاب نرمافزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مبتنی بر رویکرد تاپسیس فازی