چکیده مقاله:
مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش به عنوان ابزارهایی که میتوانند اطلاعات و دانش موجود را گردآوری کنند، نظم ببخشند و در کل سازمان اشاعه دهند، اهمیت یافتهاند. هدف این پژوهش شناخت پیوند و مرز بین این دو حوزه است. روش پژوهش تحلیل همایندی واژگان است که اکنون در کنار سایر فنون علمسنجی از شاخصهای تحلیل محتواست. جامعه مورد مطالعه، شامل تمام مقالههای نشریات علمی و مقالههای همایشهای داخلی است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که در حوزه مدیریت دانش، تعداد ۲۳۰ کلیدواژه و در حوزه مدیریت اطلاعات ۱۲۳ کلیدواژه، مفاهیم اصلی این مقالهها را تشکیل دادهاند و از این تعداد، تنها ۸ کلیدواژه مرز مشترک آنها را با هم تشکیل میدهند. به عبارتی مرز واژگانی آنها تنها ۵۲/۸% است و بهطور اخص، مفهوم دانش مضبوط یا ذخیره شده، مرز روشن میان آنهاست. همچنین نتیجه نشان داد مدیریت دانش حوزهای است که تا حدودی زمینه فعالیت رشته مدیریت با تمام گرایشهای آن است و مدیریت اطلاعات نیز زمینه مطالعاتی رشتههایی، همچون مدارک پزشکی و علم اطلاعات هست. نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که رشته علم اطلاعات مرز مشترکی برای هر دو حوزه محسوب میشود. استخراج کلیدواژههای مستند شده برای هر دو حوزه از دیگر نتایج این پژوهش است.
نویسندگان: حمید احمدی ، مرتضی کوکبی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
همایندی واژگان: مطالعهای پیرامون پیوند و مرز میان مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش بر اساس انتشارات داخلی نویسندگان ایرانی
۱۳۹۴-۰۷-۱۴مدیریت دانش۰
مطلب قبلیطراحی و پيادهسازی هستیشناسی علوم پايه بر اساس مفاهيم و روابط موجود در اصطلاحنامههای مرتبط
مطلب بعدیبازنمون تصويری دانش در رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی ايران