چکیده
تقویت صادرات غیرنفتی از نگرانیهای اصلی و راهبردی کشور است. یکی از صنایع سودآور و دانش محور صنعت نرمافزار است. شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات شرکتهای نرمافزاری میتوان برنامهریزی بهتری برای افزایش صادرات نرمافزار انجام داد. بههمین منظور در این مقاله مدلی متشکل از متغیرهای مهم صنعت نرمافزار شامل: شدت رقابت، توانمندی برنامهریزی و اجرای بازاریابی به همراه سه بعد بازارگرایی (مشتریگرایی، رقیبگرایی، هماهنگی درون سازمانی) طراحی شد. گردآوری دادهها از طریق یک پرسشنامه ۳۷ سؤالی و بر مبنای پاسخهای مدیران عالی شرکتهای نرمافزاری صادرکننده انجام شد. پایایی متغیرهای مکنون همگی در بازه قابل قبول قرار دارد. برای آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار Smart PLS-Graph نسخه ۲.۰ استفاده شد. نتایج نشان داد، شدت رقابت بر عملکرد در بازار بینالمللی، مشتریگرایی و توانمندی اجرای بازاریابی اثر مثبت دارد. نتایج آزمون نشان داد که رقیبگرایی، قابلیت اجرای بازاریابی و مشتریگرایی بهطور مثبت بر عملکرد در بازار بینالمللی مؤثر است. تفکیک آثار نشان داد، مهمترین عوامل تعیین کنندهی عملکرد در بازارهای بینالمللی به ترتیب عبارتند از: شدت رقابت، توانمندی اجرای بازاریابی، مشتریگرایی و رقیبگرایی.
نویسندگان : شهریار عزیزی , وحید مکی زاده , بهتاش جمالیه بسطامی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندیهای بازاریابی در صنعت نرمافزار ایران
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیبررسی جامع تأثیر خدمات پرکاربرد وبسایتهای خبری بر کیفیت آنها
مطلب بعدیسنجش آمادگی الکترونیک در معماری منابع انسانی با رویکرد استراتژیک (پژوهشی در شرکت ملی نفت ایران)