Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

مدل شناسایی مؤثرترین قواعد کسب‌وکار تعبیه شده در سیستم‌های اطلاعاتی برای دستیابی به انتظارات استراتژیک با استفاده از تئوری مجموعه‌های ژولیده مطالعه‌ی موردی: فرآیند اعطای تسهیلات در بانک

مدل شناسایی مؤثرترین قواعد کسب‌وکار تعبیه شده در سیستم‌های اطلاعاتی برای دستیابی به انتظارات استراتژیک با استفاده از تئوری مجموعه‌های ژولیده مطالعه‌ی موردی: فرآیند اعطای تسهیلات در بانک

چکیده
پویایی محیط کسب‌وکار باعث شده تا سازمان‌ها به‌طور دائم انتظارات استراتژیک خود را تغییر داده و اصلاح کنند. برای تحقق انتظارات استراتژیک لازم است تا قواعد کسب‌و کار تعبیه شده در سیستم‌های اطلاعاتی تغییر کنند. بررسی و تعیین موضع مناسب تغییر در بین قواعد متعدد سیستم، فعالیتی وقت‌گیر، زمان‌بر و پیچیده است. از این‌رو لازم است از بین تمام قواعد، مؤثرترین آن‌ها در دستیابی به انتظارات استراتژیک شناسایی و اصلاح شوند. در این مقاله روشی برای شناسایی مؤثرترین قواعد موجود در سیستم‌های اطلاعاتی ارایه شده است. در این روش ابتدا خصیصه‌های حیاتی کسب‌و‌کار متناسب با انتظارات استراتژیک شناسایی می‌شوند. این خصیصه‌ها، خصیصه‌هایی از سیستم اطلاعات هستند که حساسیت نتیجه فرآیند به تغییر وضعیت آن‌ها، نسبت به تغییر وضعیت سایر خصیصه‌ها بیشتر است. در این روش از نظریه مجموعه‌های ژولیده استفاده شده است. سپس قواعد کسب‌و کار بسته به اینکه در ساختار خود از خصیصه‌های حیاتی کسب‌و کار استفاده کرده باشند، به‌عنوان قواعد مؤثر شناسایی می-شوند. مدل پیشنهادی در شناسایی قواعد مؤثر فرآیند اعطای تسهیلات در بانک مسکن مورد استفاده قرار گرفته است. روش پیشنهادی به توسعه دهندگان سیستم‌های اطلاعاتی امکان می‌دهد تا محدوده مؤثر برای تغییر قواعد را شناسایی کنند. این امر به کاهش زمان و هزینه مورد نیاز برای تغییر سیستم‌های اطلاعاتی منجر می‌شود. این روش به تحلیلگران کسب‌و‌کار نیز کمک می‌کند تا برای دستیابی به یک هدف استراتژیک مشخص، تمرکز خود را روی مدیریت خصیصه‌های حیاتی کسب‌و‌کار معطوف سازند.
نویسندگان : محمد اقدسی, سید حسام الدین ذگردی , حمیدرضا اسکندری , سید احسان ملیحی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *