چکیده
تعداد فزایندهای از سازمانها در حال اجرای چارچوبهای مختلف مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM)، بهمنظور بهبود خدمات و فرایندهای فناوری اطلاعات خود هستند. برای پیادهسازی موفق پروژههای ITSM در یک سازمان، انتخاب سیستم مناسب ITSM ضروری است. ارزیابی و انتخاب بستههای نرمافزاری ITSM، فرایندی پیچیده و وقتگیر است. انتخاب سیستم نامناسب ممکن است پُرهزینه باشد و تأثیرات بسیار بدی بر فرایندها و خدمات فناوری اطلاعات سازمان بگذارد. این نوشتار بر اساس روش تاپسیس فازی، مدلی برای حل چنین مسئلهای ارائه میکند. این مدل مبتنی بر چارچوب ITIL است که معیارهای انتخاب سیستم ITSM را به دو دستۀ عمدۀ کارکردی (استراتژی خدمت، طراحی خدمت، انتقال خدمت، عملیات خدمت، بهبود مستمر خدمات) و غیرکارکردی (کیفیت، فنی، فروشنده و پیادهسازی) تقسیم میکند که بهطور کلی شامل چهلوشش معیار انتخاب است. درنهایت، یک مثال عددی در یک شرکت ارائهدهندۀ خدمات فناوری اطلاعات در ایران آورده شده است تا استفاده از مدل معرفی شده را نشان دهد.
نویسندگان : سعید روحانی , محمد علی شاهحسینی , احد زارع رواسان , الهام رحمانیانفر
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
مدل انتخاب نرمافزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مبتنی بر رویکرد تاپسیس فازی
۱۳۹۴-۰۷-۰۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
انتخاب سیستمهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات تاپسیس فازی سیستمهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مدیریت خدمات فناوری اطلاعات
مطلب قبلیپذیرش فناوری دورکاری در سازمانهای شهر تهران: تبیین نقش نفوذ اجتماعی، انگیزش و شرایط تسهیلگر
مطلب بعدیتأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعهی ظرفیت خلق دانش در سازمان