چکیده
انتخاب استراتژی برای مدیریت دانش، مستلزم شناسایی و تحلیل عوامل زیادی از سازمان است. در نظر گرفتن عواملی مانند همراستایی با استراتژی عمومی کسب وکار، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، استراتژیهای منابع انسانی و استراتژی فناوری اطلاعات در کنار آنالیز وضعیت فرآیندهای خلق و انتشاردانش، انتخاب استراتژی برای مدیریت دانش را با دشواری روبهرو ساخته است. در این پژوهش بعد از توسعه یک متدولوژی شش مرحلهای برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، یک سیستم خبره تصمیمیار برای کمک به انتخاب استراتژی KM طراحی و در سه سازمان ایرانی بهصورت مطالعه چند موردی پیادهسازی شده است. برای اعتبار سنجی سیستم، الگوریتم پشتیبان پایگاه مدل و پایگاه دانش سیستم از طریق نظرسنجی از خبرگان آزمون شدهاند؛ همچنین نتایج حاصل از اجرای سیستم با نتایج اجرای دستی متدولوژی مقایسه و با استفاده از روشهای آماری تحلیل کمی شده است.
نویسندگان : شعبان الهی , آمنه خدیور , علیرضا حسنزاده
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات