چکیده
وب ۲.۰ تنها یک فناوری یا یک استاندارد نیست، بلکه مجموعهای از مفاهیم و ویژگیهاست. مفاهیم و ویژگیهای وب ۲.۰ توجه بیشتری را میطلبد؛ چراکه مطالعات گذشته تنها به برخی از این مفاهیم و ویژگیها اشاره کردهاند. برای ارائه دیدی کامل از وب ۲.۰، این ویژگیها از طریق مرور ادبیات جمعآوری و چارچوبی از ویژگیهای وب ۲.۰ ارائه میشود. همچنین با توجه به عدم وجود دستهبندی یکپارچه و کاملی از مدلهای کسبوکار وب ۲.۰ و تنوع رویکردها و تعداد اندک مدلها، پژوهش پیش رو با استفاده از روش فراترکیب، این مدلها را بررسی، مقایسه و یکپارچه کرده است. در این پژوهش، دستهبندی جدیدی از مدلهای کسبوکار وب ۲.۰ ارائه شده است و ارتباطی مفهومی بین ویژگیهای وب ۲.۰ و مدلهای کسبوکار وب ۲.۰ ایجاد کرده و مهمترین ویژگیهای هر مدل کسبوکار بیان شده است. در پایان، مثالهایی واقعی از سایتهای ایرانی و سایتهای جهانی برای هر مدل، از طریق مشاهده و بررسی سایتها یا از درون مطالعات گذشته ارائه شده است.
نویسندگان: سید علی معصومی لاری, منیره حسینی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
طبقهبندی مدلهای کسبوکار وب ۲.۰ و ارتباط آن با ویژگیهای وب ۲.۰
۱۳۹۴-۰۷-۱۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیبررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط (پیمایشی پیرامون شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی سمنان)
مطلب بعدیارائۀ الگوی جامع هماهنگی اطلاعاتی شبکۀ تأمین خودروسازی با استفاده از روش فراترکیب