چکیده
موج گسترش استفاده از سیستمهای اطلاعاتی، بهویژه نرمافزارهای آماده، در تسهیل امور و مدیریت فرآیندهای سازمانی، لزوم وجود استانداردهایی برای تولید این نرمافزارها و بهخصوص، شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب این نرمافزارها از دید مشتریان، آن را برجستهتر کرده است. پژوهش پیش رو با رویکردی ترکیبی، ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم خرید محصولات جدید نرمافزاری، به طبقهبندی و اولویتبندی آنها پرداخته است. مصاحبههای عمیقی با ده نفر از مشتریان شرکت همکاران سیستم که احتمال میرفت در آینده قصد خرید نرمافزار جدید را داشته باشند، انجام گرفت و تحلیل محتوای این مصاحبهها، درنهایت شاخصهایی را در پنج دسته آشکار کرد که مبنای طراحی پرسشنامه در مرحلهی کمّی شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی است. نمونهای ۱۷۷ نفری از مشتریان شرکت همکاران سیستم برای مطالعهی کمّی انتخاب شدند. آزمون کروسکال والیس، نرمال بودن جامعه و آزمون میانگین مؤثر بودن همهی عوامل را تأیید کرد. سپس شاخصها با آزمون فریدمن اولویتبندی شدند که عبارتند از: عوامل درون سازمانی خریدار، ویژگی محصول، عوامل مرتبط با سازمان فروشنده، عوامل مرتبط با فرآیند و ترفیع فروش، عوامل محیطی و بازار.
نویسندگان: شهریار عزیزی, منیژه قرهچه, محمدحسین توانگر, شهرام جمالی کاپک
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
شناسایی و اولویتبندی عوامل اساسی مؤثر در تصمیم مشتریان برای خرید نرمافزارهای سازمانی (پیمایشی پیرامون مشتریان شرکت همکاران سیستم)
۱۳۹۴-۰۷-۰۵مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیررسی عوامل مؤثر بر آشنایی و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام وظایف سازمانی کارشناسان و اعضای هیئت علمی (مطالعۀ موردی: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)
مطلب بعدیبررسی تأثیر فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی بر ساختار سازمانی و عملکرد شرکتهای خدماتی: پیمایشی پیرامون مهندسان مشاورنقشهبردار