چکیده
مقاله حاضر سعی در رتبهبندی عوامل اثرگذار بر اعتمادکاربران در شبکههای اجتماعی الکترونیکی دارد. مسئلۀ شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد از نوع مسائل تصمیمگیری چندمعیاره است ضمن اینکه اکثر عوامل مؤثر بر آن توأم با ابهام و عدم قطعیت هستند، به همین دلیل از روش الکترۀ فازی برای دستهبندی آنها استفاده شده است. با اجرای این روش بر روی دادههای جمعآوری شده توسط پرسشنامه، مشاهده شد ویژگیهای «کاربردپذیری»، «پشتیبانی از فنّاوریبهروز»، «یکپارچگی» و «میزان برخورداری از اخلاق» با توجه به انواع شبکههای اجتماعی در صدر عوامل اثرگذار بر اعتمادکاربران است و به طورکلی «ویژگیهای وبگاه»، «ویژگیهای فنّاورانه» از درجۀ اهمیت بالاتری نسبت به «ویژگیهای امنیتی»، «ویژگیهای فردیـاجتماعی» و «ویژگیهای فرهنگیکاربر» برخوردار است. نتایج حاصل از تحلیل حساسیت انجام گرفته در تغییر وزن معیارها نیز نشاندهندۀ عدم تأثیر ابهام و عدم قطعیت موجود در ورودیهای مسئله بر خروجی روش الکترۀ فازی است.
نویسندگان: غلامعلی منتظر, الهام حقیقی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد درشبکههای اجتماعی برخط از دید خبرگان ایرانی به کمک روش الکترۀ فازی
۱۳۹۴-۰۷-۱۲مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیلايههای روششناختيِ منطق استفهامی و کاربرد آن در تحليل نظامهای ردهبندی دانش
مطلب بعدیارائه مدلی مرجع جهت تبیین الزامات امنیتی در حوزه یادگیری الکترونیکی از نگاه ذینفعان مختلف
مطالب مشابه
-
رتبهبندی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)
-
بررسی تأثیر ادراک مشتریان از امنیت و اعتماد بر استفاده از سیستمهای پرداخت الکترونیکی شعب بانک کشاورزی شهر تهران
-
ارائۀ مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر اعتماد در بانکداری الکترونیکی: پیمایشی پیرامون بانک ملی استان آذربایجان غربی