بهرهبرداری از نخستین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ سایت BTS و با ظرفیت ۹ هزار و ۲۰۰ شماره آغاز شد.
بر اساس این گزارش به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی نظیر مردم از این پدیده، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآمد، بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این پدیده، فعالیتهایی متناسب با جهت گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.
در ادامه نیز برنامه هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریال تصویب کرد و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد.
با جدی شدن خصوصی سازی صنعت مخابرات کشور و اهمیت حضور در بازار رقابت تجاری، این شرکت از سال ۸۶ از عناوین تجاری از جمله نام«همراه اول»، نشان«دو حلقه»، رنگ«فیروزه ای و نارنجی» و شعار«هیچکس تنها نیست» بصورت ویژه برخوردارشد.
همچنین در سال ۸۹ پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامیخاص به سهامیعام تبدیل شد. هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران با بیش از ۷۳ میلیون مشترک در یک هزار و ۲۴۲ شهر و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جادههای کشور پوشش دارد.
ضریب نفوذ این اپراتور ۸۱ درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۶۵ اپراتور در ۱۱۰ کشور جهان برقرار است، همراه اول، علاوه بر این که پیشتاز عرضه سیمکارت در کشور بوده است، با نوسازی مداوم شبکه خود، به روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را نیز داراست.
همچنین همراه اول پس از دریافت مجوز ارتقاء پروانه ارایه خدمات تلفن همراه به نسل ۳ و نسلهای بالاتر در تاریخ ۴ شهریورماه ۱۳۹۳، در کمتر از یکسال با نصب بیش از ۴ هزار سایت در ۲۵۷ شهر بیشترین آنتن نسل ۳ را در کشور نصب کرده است که این اقدامات با محدودیتهای زمانی و تحریم کم نظیر است.
منبع : www.itmen.ir