چکیده
انصراف دانشجو یکی از چالشهای پیش روی آموزش عالی است. مقالۀ حاضر رویکرد پذیرش دانشجوی شهریهپرداز را نوعی کسبوکار و انصراف دانشجو را رویگردانی مشتری در نظر گرفته است و بهدنبال بررسی عوامل انصراف دانشجویان و اتخاذ سیاستهای مداخلهجویانۀ بازدارنده است. پژوهش پیش رو کاربردی از نوع توصیفی است که بهکمک دادههای کمی و کیفی بر مبنای روش پژوهش کریسپ از دادهکاوی اطلاعات دانشجویان ورودی شهریهپرداز (۲۱۴۲۰ دانشجو دانشگاه تهران طی سالهای ۱۳۹۲- ۱۳۸۸) استخراجشده از بانکهای اطلاعاتی سیستم آموزش دانشگاه تهران، اجرا شده است. هدف آن، تحلیل رفتار دانشجویان بهمنظور شناسایی دانشجویان در معرض خطر انصراف و ارائۀ مدل پیشبینی احتمال انصراف است. پس از تحلیل دادهها و ارائۀ مدل پیشبینی، جدول احتمال انصراف و مدل رگرسیونی انصراف، یافتههای پژوهش ترم اول و دوم (بهویژه ترم اول در دورۀ سنی
۳۱-۲۴ سال) را بهمنزلۀ پرخطرترین دورۀ زمانی، دانشجویان ارشد را مستعدترین مقطع و دورۀ شبانه را پرخطرترین دورۀ تحصیلی برای انصراف دانشجو (رویگردانی مشتری) شناسایی کرد.
نویسندگان : سید علی اکبر احمدی , داوود کریم زادگان , تورج خیراتی کازرونی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
داده کاوی دانشجویان انصرافی دانشگاه تهران با تمرکز بر حفظ دانشجویان شهریه پرداز (جلوگیری از روی گردانی مشتری)
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیبه کارگیری الگوریتم ژنتیک در بهینهسازی درختان تصمیمگیری برای اعتبارسنجی مشتریان بانکها
مطلب بعدیارائه یک مدل پشتیبان تصمیم جهت ارزیابی مقالات علمی پژوهشی مدیریت