Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

خطر تبدیل توییتر به یاهو در صورت فروخته نشدن

خطر تبدیل توییتر به یاهو در صورت فروخته نشدن

یاهو نیز زمانی ارزش بازاری برابر با ۱۲۵ میلیارد دلار داشت اما سرانجام با قیمت ۴.۸ میلیون دلار به ورایزون فروخته شد.
توییتر یک زمانی فرشته صنعت تکنولوژی به شمار می‌رفت و سه سال قبل با حضورش در بورس چشم‌ها را خیره کرد حالا وضعیت متفاوت شده و این شرکت در آستانه فروش قرار گرفته است.

چنین داستانی را پیش از این نیز از شرکتهای اینترنتی دیگری دید‌ه‌ایم. در واقع شباهت‌های توییتر و یاهو در این زمینه بسیار جالب است. یاهو هم زمانی مانند توییتر دارای یک پلت‌فرم قوی بود اما پرسش‌های پیش روی مدیران شرکت در آن زمان استراتژی رشد در چنین شرایطی بود.

حالا توییتر هم اگر مانند یاهو راه حل فروش را نپذیرید باید ریسک تبدیل شدن به یاهو را قبول کند. در طی ده سال یاهو در حالی که در حال مذاکره برای فروش این شرکت بود و آرام آرام انرژی‌اش را از دست می‌داد هیچ پیشرفتی نمی‌کرد و سرانجام داستان با فروش بسیار ارزان این شرکت ( در مقایسه با ارزش سابق آن ) به پایان رسید.

jerryyang
جری یانگ بنیانگذار یاهو در میان سرگئی برین و لری پیج در سال ۲۰۰۸ و در روزهایی که مذاکره فروش یاهو با مایکروسافت ادامه داشت.

در حال حاضر توییتر می‌تواند به فروخته شدن با عددی برابر با ۳۰ میلیارد دلار فکر کند که چیزی دو برابر ارزش بازار آن است. یاهو نیز زمانی ارزش بازاری برابر با ۱۲۵ میلیارد دلار داشت اما سرانجام با قیمت ۴.۸ میلیون دلار به ورایزون فروخته شد. حدود هشت سال پیش مایکروسافت برای خرید یاهو ۴۲ میلیارد دلار پیشنهاد داده بود. پیشنهادی که مدیران سرسخت یاهو رد کردند. حالا جک دورسی و سایر اعضای هیات مدیره توییتر نیز در برابر مسیری قرار دارند که یاهو در این سالها طی کرده است.

در انتظار معجزه

اگر توییتر هم اکنون این شرکت را به فروش نرساند و بخواهد خود مشکلاتش را حل کند قمار بزرگی انجام داده است. نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشته که جایگزین فروش برای توییتر این است که این شرکت با تغییر ساختار و اخراج کارکنان این وضعیت را بگذراند. این اما مسیری است که توییتر قبلا هم پیموده بود و نتوانسته بود مشکل رشد کاربران را حل کند. آنچنان که گفته شد و بر اساس تجربه یاهو ( که در دفعات مختلف اقدام به کاهش نیروی انسانی و تغییر ساختار کرد ) نمی‌توان با کوچک شدن( کسب و کار) به سمت رشد پیش رفت.

امروزه علی‌رغم مشکلات زیاد توییتر یک شبکه جذاب و ارزشمند است. یک ابزار فوق‌ ارزشمند برای بنگاه‌های خبری، سلبریتی‌ها، رهبران جهان، فعالان سیاسی و اجتماعی و بازاریاب‌هاست.

توییتر همچنین منبع غنی دیتای قابل تحلیل و بسیار جذاب برای شرکتهایی چون گوگل و سلزفورس است. ارزش‌های توییتر به خصوص در جریان انتخابات اخیرا ریاست جمهوری آمریکا به خوبی به همه ثابت شده است. هیچ کس در نفوذ و قدرت توییتر شکی ندارد هرچند این موضوع در مقیاس محدودی از کاربران در دنیا رخ داده است. اما نکته اصلی این است که شرکت توییتر همواره به این افتخار کرده که مدلی کاملا مستقل دارد. این شرکت در روزهای نخست خود پیشنهاد خرید از طرف فیس‌بوک را رد کرد تا نشان دهد ارزش‌هایی بالاتر را مد نظر قرار داده است.

در این میان جک دورسی بنیانگذار توییتر هم اکنون حق رای اکثریت سهام توییتر را در اختیار ندارد ( در حالی که مارک زاکربرگ و لری پیچ و سرگئی برین کنترل کامل بر سهم شرکت خود داشته‌اند) مشخص نیست که او چقدر متمایل به فروش این شرکت یا مخالف شدید چنین معامله‌ای خواهد بود.

بسته به اینکه چه کسی خریدار توییتر است این خرید می‌تواند چندان جدا از ماموریت این شرکت نباشد. بر خلاف یاهو که وقتی مشخص شد شرکت ورایزون آن را خریداری کرده به سختی می‌توان ارزشی که ممکن بود برای این شرکت به دست بیاید تخمینی ارایه داد. توییتر اما می‌تواند تحت قیمومیت شرکتی که منابع بیشتری را در اختیار آن می‌گذارد مسیری را برای گریز از وضعیت فعلی پیدا کند.

توییتر در حاضر احتمالا به معجزه‌ای نیاز خواهد داشت تا با یک رشد فوق‌تصور به شرکتی مانند فیس‌بوک تبدیل شود که اگر چنین شود هم توییتر خرید جذاب‌تری نسبت به امروز نخواهد بود. آنچه «یاهو» طی یک دهه از دست داد می‌تواند آینده «توییتر» باشد.

منبع: بیزنس اینسایدر، آی تی ایران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *