چکیده
در عصر حاضر، استفاده از ابزاری به نام دانش برای ایجاد خلاقیت و نوآوری در سطح ملی از اهمیت بسزایی برخوردار است و کشورها با ارج نهادن به مدیریت دانش و بهطور متقابل مدیریت خلاقیت و نوآوری، آن را نیازی استراتژیک جهت پیشگامی در عرصهی رقابت-پذیری تلقی میکنند. مقالهی حاضر پس از بررسی و مقایسهی مدلهای مدیریت دانش، مدیریت استراتژیک دانش، نوآوری و دانش نوآوری به ارایه چارچوب مدیریت استراتژیک دانش با تأکید بر دانش نوآوری پرداخته است. توسعه مفهومی این الگو بر اساس مرور جامع ادبیات مدیریت دانش انجام شده است که در مدیریت نوآوری بهکار میرود. این الگو از دو لایه تشکیل شده که شامل ? مرحله اصلی: همترازی دانش نوآوری و کسب وکار، تدوین چشم انداز و مأموریت، تجزیه و تحلیل فاصله و تبیین اهداف بر اساس نیاز نوآوری و هر حوزه دانش، برنامهریزی نقشه راه و در نهایت ارزیابی جهت پایش تحقق اهداف استراتژیک است. جهت اعتبارسنجی چارچوب ارایه شده، مؤلفههای مدلهای مدیریت استراتژیک دانش مدیریت گردآوری و در قالب یک پرسشنامه تنظیم و مورد بررسی روایی محتوایی و صوری قرار گرفته و در مرحله بعد با استفاده از آزمون آماریt ، معناداری هر معیار (که معیارها با مطالعهی ادبیات موضوع اکتشاف و استخراج یافته بودند) با کمک نرمافزار SPSS اندازه-گیری شده و با استفاده از یکی از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره، بهنام استدلال بر مبنای شواهد، (بهعنوان روشی نوین و پیشرفته با کمترین خطای محاسباتی بهدلیل ارزیابی مستقل گزینهها)، بر مبنای ?? معیار، اهمیت و وضعیت مدلهای موجود و مدل ارایه شده در این مقاله مقایسه و رتبهبندی و اولویتگذاری شد که مدل پیشنهادی بیشترین امتیاز را در بین سایر مدل-ها به خود اختصاص داد.
نویسندگان : سید سپهر قاضی نوری , صدیقه رضاییان فردویی , حسن فلاح
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
توسعه چارچوب مدیریت استراتژیک دانش نوآوری
۱۳۹۴-۰۷-۰۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیچارچوب ابعاد آمادگی الکترونیکی ملی براساس رویکرد سیستمی
مطلب بعدیطراحی سیستم پشتیبان تصمیمگیری جهت مدیریت بانکی از منظر تجهیز منابع (مورد پژوهشی بانک کشاورزی)