چکیده
با ورود به عصر دانایی، تکامل ابعاد سازمانی روندی جدید بهخود گرفته است. موفقیت مدیریت دانش بهوجود پیشنیازهای ساختاری، فرهنگی، تکنولوژیکی و انسانی ویژهای نیاز دارد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد ساختاری متناسب با رویکرد مدیریت دانش در سازمان است. از اینرو پس ازمرور مبانی نظری روند تکامل ابعاد ساختاری سازمان، چگونگی و ارتباط هر یک از ابعاد اصلی ساختار سازمانی با اقدامات مدیریت دانش تشریح میشود. جامعهیآماری این پژوهش توصیفی ـ میدانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است؛ نمونهی آماری پژوهش نیز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. نتایج بهکارگیری روشهای تحلیل آماری نشان می-دهند؛ مؤلفههای ساختاری رسمیت و تمرکز تأثیری منفی بر اقدامات مدیریت دانش دارند، در حالیکه ابعاد ساختاری مرززدایی، شبکههای غیررسمی، تیمگرایی و حرفهایگرایی، تأثیر مثبتی داشتهاند. بر این مبنا میتوان نتیجه گرفت توسعه ابعاد انسانی و غیررسمی ساختار برای اجرای موفقیتآمیز پروژههای مدیریت دانش در سازمان ضروری است.
نویسندگان: عباس منوریان, مهدی خیراندیش, ناصر عسگری
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ایران
توسعه ابعاد ساختاری سازمان در تناسب با رویکرد مدیریت دانش
۱۳۹۴-۰۷-۰۵مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلینقش مدیریت دانش در عملکرد فرآیند توسعه محصول جدید پژوهشی پیرامون شرکت های SME صنعت نرمافزار استان یزد
مطلب بعدیارایه مدلی برای انتخاب پیمانکاران در پروژههای نرمافزاری