چکیده
امروزه بخش شایان توجهی از سازمانهای فعال در حوزۀ معماری سازمانی، به ایجاد و بومیسازی چارچوبهای معماری سازمانی میپردازند. این در حالیست که این تلاشها صرفاً بر دانش و تجربۀ سازمانها متکیاند و هیچ روشی برای توسعۀ چارچوبهای معماری سازمانی در ادبیات این حوزه وجود ندارد. از این رو، این پژوهش کیفی با هدف تدوین روشی برای توسعۀ چارچوبهای معماری سازمانی به انجام رسید. برای این منظور، ۱۵ نسخه از پنج چارچوب معماری که بیشترین کاربرد را در سطح دنیا دارند، بهکمک روش پدیدارشناسی تفسیری، تحلیل و تفسیر شده است. بر این اساس، روش توسعۀ چارچوب معماری سازمانی مشتمل بر هشت فرایند و شش مرحله تدوین شد. بهکارگیری این روش میتواند نتایجی همچون کاهش ریسک، هزینه و زمان در توسعۀ چارچوبهای بومی؛ بهبود مستندسازی فرایند ایجاد و بومیسازی چارچوبهای معماری و مدیریت بهتر دانش در این زمینه را به همراه داشته باشد. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی و اعتبارسنجی پژوهش نیز بر اساس رهنمودهای ونمانن در حوزۀ پدیدارشناسی تفسیری به انجام رسید.
نویسندگان: علی معینی, احسان مرآتی
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
تدوین روش توسعۀ چارچوب معماری سازمانی: مطالعۀ پدیدارشناسی تفسیری
۱۳۹۴-۰۷-۱۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیطراحی سیستم خبره بهمنظور تحلیل رفتار مصرف انرژی کارکنان بهکمک مدلسازی راف
مطلب بعدیبررسی زیرساختهای مدیریت دانش در یکی از دانشگاههای نیروهای مسلح